ریدایرکت چیست انواع ریدایرکت کد .htaccess

ریدایرکت چیست انواع ریدایرکت کد .htaccess

ریدایرکت چیست؟

ریدارکت به معنای راهنمایی به مکان جدید است. در اینترنت، ریدارکت Redirect مترادف است با انتقال بازدیدکننده به مکان جدید. به عبارت دیگر هر زمان شخص یا نرم افزاری به آدرسی وارد شود که ما نمی خواهیم، آن شخص یا نرم افزار را به آدرس جدید منتقل می کنیم. مدیران سایت به خصوص در ارتباط با ” رعایت اصول سئو ” همواره با ریدایرکت آدرس صفحات مختلف سایت سرو کار دارند از این رو این آموزش با هدف آشنایی کامل شما با مفهوم ریدایرکت و دستورات آن نوشته شده است.

 

موارد کاربرد و استفاده از دستورات ریدایرکت

یکی از موارد رایج استفاده از ریدارکت زمانی است که آدرس تمام یا برخی صفحات سایت تغییر یافته و خزنده های موتورهای جستجوگر و کاربران سایت به آدرس های قدیمی وارد می شوند و ما می خواهیم آن ها را به آدرس های جدید هدایت کنیم. یکی دیگر از موارد رایج، استفاده از دستورات ریدایرکت زمانی است که برای یک صفحه از سایت، چندین آدرس متفاوت وجود داشته باشد و به دلیل مشکل محتوای چندگانه یا Duplicate Content در سئو ، مجبوریم آدرس های اضافی را بر روی آدرس اصلی ریدایرکت کنیم.

لازم به ذکر است، ریدایرکت صفحات را می توان به دو حالت کلی طبقه بندی نمود. در حالت نخست، تمام صفحات سایت به آدرس های جدید تغییر یافته اند. نظیر زمانی که سایت به دامنه جدیدی منتقل شده یا ساختار پیوند یکتای تمام لینک های سایت را تغییر داده ایم. در این حالت با استفاده از یک دستور کلی، تمام صفحات سایت را به آدرس های جدید منتقل می کنیم. در حالت دوم، تنها یک یا برخی از آدرس های صفحات سایت تغییر یافته است که در این حالت باید برای هر آدرس، یک دستور ریدایرکت مجزا تعریف شود.

 

انواع ریدایرکت – تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲

ریدایرکت انواع متفاوتی دارد که از هر نوع آن هدف خاصی دنبال  می شود. در این آموزش از میان انواع رایج ریدایرکت، فقط به دو نوع کاربردی و مفید آن یعنی ریدایرکت ۳۰۱ و ریدایرکت ۳۰۲ می پردازیم. هر دو نوع ریدایرکت ۳۰۱ و ریدایرکت ۳۰۲ ، مشابه هم عمل می کنند و در هر دو نوع، هم کاربر و هم خزنده های موتورهای جستجوگر از آدرس قدیم به آدرس جدید منتقل می شوند. اما ریدایرکت ۳۰۱ به معنی انتقال دائم و همیشگی است در حالی که ریدایرکت ۳۰۲ به معنی انتقال موقت است.

 

فرض کنید آدرس یکی از صفحات سایت شما که روزانه بازدیدهای زیادی از گوگل و سایر موتورهای جستجوگر به آن وارد می شود تغییر می کند. در این حالت با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ ، آدرس قدیم را بر روی آدرس جدید ریدایرکت می کنیم تا هم بازدیدکنندگان و خزنده های موتورهای جستجوگر را به آدرس جدید هدایت کنیم و هم اینکه به موتورهای جستجوگر بفهمانیم که آدرس قدیمی برای همیشه به آدرس جدید تغییر کرده است و باید ارزشی که برای آدرس قدیم قائل بوده اند را به آدرس جدید منتقل کنند و در دیتابیس شان، آدرس جدید را جایگزین آدرس قدیمی کنند.

 

در مثال بعدی، فرض کنید به دلایلی مجبورید برای مدت کوتاهی یکی از صفحات ارزشمند سایتتان را از دسترس خارج کنید. در این صورت ورودی های گوگل به آن صفحه و همچنین خزنده های گوگل، به ارور ۴۰۴ (به معنی حذف شدن صفحه از سایت) مواجه می شوند و موتورهای جستجوگر پس از مدت بسیار کوتاهی، لینک آن صفحه را از دیتابیس خود حذف می کنند. بعد از آنکه دوباره آن صفحه را فعال کنید، آن صفحه ارزشمند، ارزش خود را نزد موتورهای جستجوگر از دست داده و دیگر به ارزش اول خود و ورودی هایی که به همراه داشت باز نمی گردد!

 

برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی، کافیست زمانی که یک صفحه از سایت را بطور موقت از دسترس خارج می کنید، آن صفحه را بر روی آدرس دیگری ریدایرکت ۳۰۲ کنید. در این صورت کاربران و خزنده هایی که به آن صفحه وارد می شوند، به صفحه ای که شما معین کرده اید منتقل می شوند اما به دلیل استفاده از ریدایرکت ۳۰۲، به موتورهای جستجوگر فهمانده اید که این صفحه بطور موقت به آدرس دیگری منتقل شده. پس ارزش صفحه در خود آن صفحه باقی می ماند و به آدرسی که بر روی آن ریدایرکت شده منتقل نمی گردد و هر زمان که آن صفحه دوباره آنلاین شود، ارزش قدیم خود را حفظ نموده است.

 

تذکرات مهم در ارتباط با تفاوت ریدایرک ۳۰۱ و ۳۰۲

هیچ گاه نباید این دو نوع ریدایرکت را بجای هم استفاده نمود. اگر صفحه ای از سایت شما برای همیشه حذف می شود، به هیچ عنوان نباید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید. استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ سبب می شود که ارزش صفحه ای که حذف شده به صفحه ای که بر روی آن ریدایرکت شده منتقل نگردد و پس از مدتی موتورهای جستجوگر به دلیل آنکه آن صفحه دیگر آنلاین نشده، آن را از دیتابیس شان حذف می کنند و آن صفحه و ارزشی که دارد برای همیشه از بین می رود! در حالی که می توانستید با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ ، بخشی از ارزشش را به یک صفحه دیگر از سایت منتقل کنید.

 

همچنین باید تذکر جدی دهم که نباید صفحه خطای ۴۰۴ سایت را ریدایرکت کنید. یکی از اشتباهات رایج بسیاری از وبمستران این است که از طریق کدهای اچ تی اکسس یا دستورات پی اچ پی یا نصب افزونه، صفحه خطای ۴۰۴ سایت را بر روی ایندکس یا هر آدرس دیگری ریدایرکت ۳۰۱ می کنند. این اشتباه بسیار بسیار بزرگی است و به سئوی سایت شما صدمه می زند. هرگز دچار چنین اشتباهی نشوید و هرگز نگذارید طراح یا مشاور سئوی سایت شما چنین دستوراتی بر روی سایت شما اضافه کرده یا افزونه ای با این مضمون برای شما نصب کند.

 

همچنین دقت کنید که ریدایرکت صفحات حذف شده بر روی ایندکس هم اشتباه بزرگی است. نخست اینکه موتورهای جستجوگر هوشمند شده اند و ارزش صفحه ای که حذف شده را به ایندکس سایت منتقل نمی کنند. ارزش گذاری ایندکس سایت شرایط بسیار خاصی دارد و موتورهای جستجوگر به همین سادگی ارزش ایندکس سایت را کم یا زیاد نمی کنند! با انجام این کار فقط ارزش صفحه حذف شده را به هدر می دهید. دوم آنکه ورودی های گوگل به دنبال محتوای خاصی در آن صفحه از سایت شما هستند. با ریدایرکت ۳۰۱ صفحه حذف شده بر روی صفحه ای مشابه با همان مضمون، بخشی از ارزش صفحه قدیمی را به صفحه جدید منتقل می کنید و در عین حال کاربری که وارد شده را به صفحه ای مشابه با همان مضمون هدایت می کنید و کاربر را در سایت حفظ می کنید. در حالی که اگر کاربر از صفحه حذف شده به ایندکس منتقل شود، بلافاصله سایت را بسته و در نتایج جستجو به دنبال سایت دیگری می رود.

 

تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ و ریدایرکت ۳۰۷

اینترنت بر پایه پروتکل HTTP سر واژه عبارت HyperText Transfer Protocol بنا نهاده شده است که نحوه عملکرد لینک ها در فضای مجازی را دیکته می کند. این پروتکل دارای  دو ورژن ۱.۰ و ۱.۱ است. ریدایرکت ۳۰۲ در دو ورژن عمل می کند. در ورژن ۱.۰ به صورت کد وضعیت “Moved Temporarily” به معنی انتقال موقت و در ورژن ۱.۱ به صورت کد وضعیت “Found” به معنای یافت شده در مکان دیگر به صورت موقت، به درخواست ارسالی توسط مرورگر پاسخ می دهد. اما ریدایرکت ۳۰۷ فقط در ورژن ۱.۰ عمل کرده و به صورت کد وضعیت “Moved Temporarily” به درخواست ارسالی پاسخ می دهد. به عبارت دیگر ریدایرکت ۳۰۷ در واقع نیمی از ریدارکت ۳۰۲ است و بهتر است همیشه از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید.

 

انتقال ارزش سایت با ریدایرکت ۳۰۱

در ارتباط با انتقال ارزش با ریدایرکت ۳۰۱ ، مباحث مهمی برای مطرح کردن هست و طبق معمول، به دلیل وجود آموزش های نادرست در ایران، باورهای اشتباهی در این ارتباط در بین وبمستران ایرانی وجود دارد. پیش از هر چیز باید دانست “ارزش صفحات سایت” چیست؟ در گذشته این ارزش، همان فاکتور رنکینگ گوگل بود. رنک یک عدد بین بازه ۰ تا ۱۰ بود که هر صفحه از سایت (من جمله ایندکس سایت) از سمت گوگل رنک مجزایی دریافت می کرد که از تاریخ نگارش این مقاله در آموزشگاه دی بی اس تم، بیش از یک سال است که گوگل در سیستم رنکینگ خود تغییرات بزرگی انجام داده و آنرا به یک معیار بسیار پیچیده تبدیل کرده است و امتیازی که امروز بر روی آن بحث می کنیم، همین امتیاز است. امتیازی که در سیستم رنکینگ جدید گوگل به صفحات سایت داده می شود و همچنان نام مشخصی ندارد.

 

در مرحله بعد باید به روشنی مطرح کرد که هرگز نمی توان ارزش یک صفحه از سایت را به طور کامل به صفحه دیگری منتقل کرد. انتقال ارزش با ریدایرک ۳۰۱ به شدت “مفهومی” است. مفهومی بدین معنا که انتقال ارزش یک صفحه از سایت به دیگری، به میزان تشابه دو صفحه بستگی دارد. باید بدانید حتی در شرایطی که آدرس یک صفحه عوض شود و آدرس قدیمی را بر روی آدرس جدید ریدایرکت کنید، فقط ۸۵ درصد ارزش آدرس قدیمی به آدرس جدید منتقل می شود!

 

عدد ۸۵% به نقل از یکی از ویدئوکست های مت کاتز (Matt Cutts) مدیر تیم مبارزه با اسپم گوگل و به تأیید یک آزمایش و مقاله آموزشی در وب سایت معتبر moz.com و یک مصاحبه اختصاصی سایت معتبر searchengineland.com با مت کاتز، در این آموزش در سایت دی بی اس تم مطرح می گردد و کاملاً معتبر و قابل اتکا است. پس حتی در شرایطی که صفحه قدیمی و صفحه جدید دارای محتوای ۱۰۰% مشابه و متاهای کاملاً یکسان باشند (تغییر آدرس صفحه به آدرس جدید)، فقط ۸۵ درصد ارزش لینک قدیم به لینک جدید منتقل می گردد و به هر میزان که این تشابه کاهش یابد، ارزش منتقل شده از صفحه قدیمی به صفحه جدید کاهش می یابد.

 

به عبارت دیگر اگر صفحات حذف شده سایت را بر روی صفحه ای نظیر ایندکس یا صفحات غیر مرتبط دیگر ریدایرکت کنید، هیچ ارزشی از صفحات حذف شده به صفحه مقصد منتقل نمی گردد. به هر میزان که تشابه صفحه حذف شده با صفحه هدف ریدایرکت ۳۰۱ بیشتر باشد (که این تشابه به محتوا و متاهای صفحات مربوط است)، میزان انتقال ارزش صفحه حذف شده به صفحه جدید افزایش می یابد و به عدد ۸۵% نزدیک تر می شود.

ریدایرکت حرفه ای در پرستاشاپ با استفاده از ماژول پرستالینک PrestaLink

در صورتی که فروشگاه اینترنتی شما با استفاده از پرستاشاپ راه اندازی شده است به شما استفاده از ماژول قدرتمند پرستالینک را توصیه می کنیم. این ماژول امکانات بسیاری در زمینه ریدایرکت در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه سعی میکنیم کاربردی ترین ویژگی های این ماژول را به شما معرفی کنیم.

در صفحه مدیریت ماژول ۷ قسمت متفاوت وجود دارد که در تب «افزودن / ویرایش ریدایرکت» می توانید به سادگی یکی از لینک های سایت خود را بروی لینک دیگری ریدایرکت کنید. مطابق تصویر شما می توانید نوع ریدایرکت را هم براساس نیاز خود از بین انواع ۳۰۱ ، ۳۰۲ ، ۳۰۳ و ۳۰۸ مشخص کنید.

دومین ویژگی مهمی که این ماژول در اختیار شما قرار می دهد امکان افزودن دسته جمعی ریدایرکت ها با استفاده از فایل csv بصورت کاملا حرفه ای و قدرتمند است. برای استفاده از این امکان ویژه ابتدا باید براساس فایل نمونه ریدایرکت های خود را در فایل csv وارد کرده و بعد از آپلود اقدام به وارد سازی ریدایرکت ها کنید.

 

ویژگی سوم قسمت ریدایرکت های انجام شده است که به شما گزارش دقیق یا همان Log ریدایرکت های انجام شده را می دهد. بعد از وارد کردن دستورات ریدایرکت در این قسمت می توانید ببینید در چه تاریخی توسط کدام IP و از طریق چه ارجاع دهنده ای، یک بازدیدکننده یا یک نرم افزار وارد آدرس قدیم صفحات شده و به صورت اتوماتیک به آدرس جدید هدایت شده است.

گزارشات موجود در تب Log به شما کمک می کند ببیند از چه منبعی به آدرس قدیمی صفحات شما لینک داده شده تا اگر می توانید، به آن منبع مراجعه کرده و آدرس قدیمی را ویرایش کرده و آدرس جدید را بجای آن بنویسید. همچنین در صورتی که دسترسی ویرایش ندارید، می توانید از مدیر آن سایت درخواست کنید لینک شما را ویرایش کرده و لینک جدید را درج کند.

ویژگی مهم دیگر ماژول پرستالینک ، قسمت صفحات ناموجود ۴۰۴ است. در بخش گزارشات بسیار دقیقی از خطاهای ۴۰۴ سایت خود و صفحات ناموجود خواهید یافت. هر زمان که بازدیدکننده یا نرم افزاری به یکی از صفحات ناموجود یا حذف شده سایت شما وارد شود و با خطای ۴۰۴ مواجه گردد، در این تب گزارش دقیق و کاملی از آن ثبت می شود. همانطور که پیش از این گفتیم، ریدایرکت تمام ارورهای ۴۰۴ بر روی ایندکس یا هرجای دیگر اشتباه است و به سئو سایت شما آسیب می رساند. هیچ گاه از این گزارشات برای ریدایرکت تمام خطاهای ۴۰۴ استفاده نکنید. این گزارشات به شما کمک می کند چنانچه یکی از صفحات سایت شما در دسترس نیست از وقوع ارور ۴۰۴ در آن صفحه مطلع گردید و در صورت امکان آن صفحه را احیا نموده و در غیر این صورت، مطابق اصول سئو آن را بر روی مشابه ترین آدرس ریدایرکت کنید. اما اگر کاربران سایت شما صفحه ای را درخواست کرده اند که بر روی سایت وجود ندارد یا سایر حالت های مواجه شدن با خطای ۴۰۴ ، دقت کنید نباید هر خطایی را بر روی صفحه ای دیگر ریدایرکت کنید! آگاهانه و هوشمندانه عمل کنید تا به سئوی سایت خود آسیب نرسانید.

ماژول پرستالینک ؛ مدیریت لینک و ریدایرکت پرستاشاپ

پرستالینک به عنوان اولین ماژول پرستاشاپ فارسی به منظور رهایی از مشکلات متعدد پیش آمده در فروشگاه های اینترنتی پرستاشاپ تهیه و تولید شده است. این ماژول امکانات کامل و دقیقی را به منظور مدیریت صحیح و اصولی بر تمام مسیرها و نشانی های فروشگاه اینترنتی در اختیارتان قرار خواهد داد!

اطلاعات بیشتر و خرید ماژول مدیریت لینک و ریدایرکت پرستاشاپ

ریدایرکت حرفه ای در وردپرس با استفاده از افزونه وردپرس Redirection

اگر سایت شما با وردپرس راه اندازی شده، به شما نصب افزونه قدرتمند Redirection را توصیه می کنیم. کار با این افزونه بسیار ساده است. این افزونه امکانات بسیاری دارد که پس از نصب با آنها آشنا می شوید اما بطور کلی ۳ ویژگی آن بسیار کاربردی است. پس از نصب در منوی “ابزارها” بر روی زیر منوی Redirection کلیک کنید تا به محیط پیکربندی این افزونه وارد شوید.

 

در بالای صفحه ۷ تب متفاوت قرار دارد. در تب اول یعنی تب Redirects می توانید به سادگی یکی از لینک های سایت خود را بر دیگری ریدایرکت کنید. برای اینجاد این کار در بخش Add new redirection در کادر Source URL آدرس لینک قدیمی و در کادر Target URL آدرس لینک جدید که می خواهید کاربران به آن منتقل شوند را بنویسید و بر روی دکمه آبی رنگ Add Redirection کلیک کنید.

افزونه وردپرس Redirection

افزونه وردپرس Redirection

برای تغییر نوع ریدایرکت از ۳۰۱ به ۳۰۲ یا ۳۰۷ مشابه تصاویر زیر با کلیک بر روی دکمه edit و اعمال تغییرات در مکان های مشخص شده توسط کادرهای قرمز رنگ عمل نمایید.

 

نکته: زمانی که آدرس یو آر ال یا همان پیوند یکتای یکی از پست های سایت خود را ویرایش کنید، این افزونه بصورت اتوماتیک آدرس قدیم را بر روی آدرس جدید ریدایرکت ۳۰۱ می کند. در صورت نصب این افزونه و تغییر پیوند یکتای یکی از پست های سایت خود، ابتدا بررسی نمایید بصورت خودکار دستور ریدایرکت ایجاد شده است یا خیر و تنها در صورت عدم تحقق این امر، بصورت دستی دستور ریدایرکت را ایجاد نمایید.

افزونه وردپرس Redirection

افزونه وردپرس Redirection

 

افزونه وردپرس Redirection

افزونه وردپرس Redirection

 

در تب دوم یعنی تب Groups دو گروه بصورت پیش فرض وجود دارد. گروه اول با نام Redirections گروهی است که دستورات ریدایرکتی که شما در تب اول ایجاد کرده اید در آن قرار گرفته اند و گروه دوم با نام Modified Posts گروهی است که شامل دستورات ریدایرکت اتوماتیک ایجاد شده از پست هایی که پیوند یکتای آن ها را ویرایش کرده اید است. هر زمان پیوند یکتای پستی را ویرایش کنید، یک دستور ریدایرکت از آدرس قدیم بر روی آدرس جدید بصورت خودکار در این گروه ایجاد می شود.

افزونه وردپرس Redirection

افزونه وردپرس Redirection

 

ویژگی مهم دوم افزونه وردپرس Redirection ، تب Log یا همان گزارشات دقیق آن است. پس از اینکه دستورات ریدایرکت خود را ایجاد کردید، در تب لاگ log می توانید ببینید در چه تاریخی توسط کدام IP و از طریق چه ارجاع دهنده ای، یک بازدیدکننده یا یک نرم افزار وارد آدرس قدیم صفحات شده و به صورت اتوماتیک به آدرس جدید هدایت شده است. همچنین اگر نشانگر ماوس را بر روی هر یک از گزارشات ببرید، می توانید نوع مرورگر کاربر و نوع سیستم عامل ایشان را نیز مشاهده کنید.

گزارشات موجود در تب Log به شما کمک می کند ببیند از چه منبعی به آدرس قدیمی صفحات شما لینک داده شده تا اگر می توانید، به آن منبع مراجعه کرده و آدرس قدیمی را ویرایش کرده و آدرس جدید را بجای آن بنویسید. همچنین در صورتی که دسترسی ویرایش ندارید، می توانید از مدیر آن سایت درخواست کنید لینک شما را ویرایش کرده و لینک جدید را درج کند.

 

ویژگی مهم سوم افزونه وردپرس Redirection ، تب پنجم یعنی تب ۴۰۴s است. در تب ۴۰۴s گزارشات بسیار دقیقی از خطاهای ۴۰۴ سایت خود و صفحات ناموجود خواهید یافت. هر زمان که بازدیدکننده یا نرم افزاری به یکی از صفحات ناموجود یا حذف شده سایت شما وارد شود و با خطای ۴۰۴ مواجه گردد، در این تب گزارش دقیق و کاملی از آن ثبت می شود. همانطور که پیش از این گفتیم، ریدایرکت تمام ارورهای ۴۰۴ بر روی ایندکس یا هرجای دیگر اشتباه است و به سئو سایت شما آسیب می رساند. هیچ گاه از این گزارشات برای ریدایرکت تمام خطاهای ۴۰۴ استفاده نکنید. این گزارشات به شما کمک می کند چنانچه یکی از صفحات سایت شما در دسترس نیست از وقوع ارور ۴۰۴ در آن صفحه مطلع گردید و در صورت امکان آن صفحه را احیا نموده و در غیر این صورت، مطابق اصول سئو آن را بر روی مشابه ترین آدرس ریدایرکت کنید. اما اگر کاربران سایت شما صفحه ای را درخواست کرده اند که بر روی سایت وجود ندارد یا سایر حالت های مواجه شدن با خطای ۴۰۴ ، دقت کنید نباید هر خطایی را بر روی صفحه ای دیگر ریدایرکت کنید! آگاهانه و هوشمندانه عمل کنید تا به سئوی سایت خود آسیب نرسانید.

صفحه رسمی افزونه در مخزن وردپرس Redirection

 

 

مخفی سازی پست و ریدایرکت حرفه ای مطالب سایت با افزونه وردپرس DBS-NeatlyGone

افزونه DBS-NeatlyGone یک افزونه وردپرس رایگان است که توسط تیم قدرتمند دی بی اس تم طراحی و برنامه نویسی شده است و در پست معرفی افزونه وردپرس DBS-NeatlyGone بر روی سایت بطور کامل به معرفی امکانات آن پرداخته ایم. با کمک این افزونه می توانید در صفحه ویرایش مطلب، بدون آنکه مطلب را حذف کنید، آن را بر روی آدرس دلخواه ریدایرکت کنید. همچنین در این افزونه این امکان لحاظ شده تا بتوانید تعیین کنید آیا مطلب مورد نظر از سایت مخفی شود یا خیر؟

به عبارت دیگر، به کمک افزونه DBS-NeatlyGone می توانید پست های سایت خود را حذف نکنید اما تنظیم کنید وقتی کاربر روی آن کلیک می کند به پست یا لینک دیگری از سایت شما ریدایرکت شود یا آنکه آن پست را بدون حذف کردن، از روی سایت مخفی کنید و ورودی های گوگل به آن صفحه، به آدرس دلخواه شما ریدایرکت شوند. ریدایرکت کردن در افزونه DBS-NeatlyGone به سادگی آب خوردن است!

صفحه رسمی افزونه در مخزن وردپرس DBS-NeatlyGone

مشاهده اطلاعات کامل در رابطه با امکانات افزونه در صفحه معرفی افزونه DBS-NeatlyGone

 

 

ریدایرکت صفحات سایت به آدرس جدید بعد از تغییر دامنه

تغییر آدرس دامنه سایت به آدرس جدید یک مسئله رایج در محیط وب است. وبمستران بسیاری برای شروع با دامنه های نامناسبی سایت خود را آغاز می کنند و پس از مدتی تصمیم به کوچ به دامنه جدید می گیرند. همچنین در ایران، فیلترینگ یکی دیگر از دلایل انتقال دامنه به آدرس جدید است. پس از تغییر دامنه سایت به آدرس جدید، باید آدرس قدیم را بر آدرس جدید ریدایرکت کنید. مسئله مهم، ریدایرکت صحیح تمام صفحات سایت بر روی آدرس جدیدشان است. برای انجام این کار وارد پنل مدیریت هاست خود بشید و در پوشه دامنه قدیمی سایت خود یک فایل با نام .htaccess ایجاد کرده سپس کدی که در ادامه آمده است را در فایل .htaccess قرار دهید.

بجای olddomain نام دامنه قدیم و بجای newdomain نام دامنه جدید خود را بنویسید.

 

 

کد .htaccess ریدایرکت یک صفحه بر روی صفحه دیگر

برای ریدایرکت کردن یک صفحه از سایت به صفحه ای دیگر از طریق دستورات .htaccess باید مشابه راهنمای تصویری زیر، دستور ریدایرکت را ایجاد و در فایل .htaccess موجود در ریشه سایت خود کپی کنید.

کد .htaccess ریدایرکت

کد .htaccess ریدایرکت

به عنوان نمونه به مثال زیر در ارتباط با ریدایرکت لینک ۱ بر روی لینک ۲ توجه کنید:

Link1: http://dbstheme.com/old-address

Link2: http://dbstheme.com/new-address

 

 

حذف www از ابتدای دامنه

برای حذف www از ابتدای آدرس دامنه، باید آدرس با www را بر روی آدرس بدون www ریدایرکت کنید. برای انجام این کار کافیست قطعه کد زیر را در فایل .htaccess موجود در ریشه سایتتان کپی کنید.

اگر در وب سایت خود از پروتکل امنیتی ssl یا همان https استفاده می کنید بجای کد فوق از کد زیر استفاده کنید.

 

 

حذف اسلش / از انتهای لینک های سایت

در استفاده از این کد نهایت دقت را داشته باشید. در برخی سیستم های مدیریت محتوی (cms) نظیر وردپرس، به ویژه پس از نصب افزونه های سئو ساز، همواره علامت اسلش / در انتهای لینک صفحات سایت قرار دارد و الزامی به حذف آن نیست اما در برخی ئی کامرس های اپن سورس نظیر پرستاشاپ و مجنتو، وجود علامت اسمش / در انتهای لینک سبب می شود تا با صفحه خطای ۴۰۴ مواجه شوید. از این رو با ریدایرکت کردن آدرس با اسلش بر روی آدرس بدون اسلش، از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری می کنیم. برای انجام این کار، کافیست کد زیر را در فایل .htaccess موجود در ریشه سایتتان کپی کنید.

در کد فوق، فرمت های gif|jpg|png|jpeg|css|js از حذف اسلش از انتهای لینک استثناء قائل شده است. در صورت نیاز می توانید فرمت های بیشتر را اضافه نمایید.

 

 

کد .htaccess ریدایرکت ساب دامنه بر روی دامنه اصلی

اگر می خواهید یکی از ساب دامنه های سایتتان را بر روی دامنه اصلی ریدایرکت کنید، کد دستوری زیر را پس از ویرایش های لازم در آدرس دامنه، در فایل .htaccess موجود در ریشه سایتتان کپی کنید.

 

 

کد .htaccess ریدایرکت دامنه اصلی بر روی ساب دامنه

اگر می خواهید دامنه سایتتان را بر روی یک ساب دامنه ریدایرکت کنید، کد دستوری زیر را پس از ویرایش های لازم در آدرس دامنه، در فایل .htaccess موجود در ریشه سایتتان کپی کنید.

 

کد .htaccess ریدایرکت یک ساب دومین بر روی دیگری

 

ریدایرکت یک پسوند خاص صفحات سایت به پسوند دیگر

اگر می خواهید یک پسوند خاص به عنوان مثال HTML را بر روی پسوند دیگری نظیر PHP ریدایرکت کنید، کد دستوری زیر را پس از ویرایش های لازم در آدرس دامنه، در فایل .htaccess موجود در ریشه سایتتان کپی کنید.

با این کد، صفحاتی نظیر http://dbstheme.com/Page.html به http://dbstheme.com/Page.php ریدایرکت ۳۰۱ می شود.

 

 

ریدایرکت صفحات سایت یا وبلاگ با کد HTML

کد ریدایرکت html بیشتر برای سایت های استاتیک ساخته شده با HTML و صاحبان وبلاگ های سرویس های وبلاگدهی رایگان مناسب است که دسترسی به هاست ندارند. با قرار دادن کد زیر در کنار متاهای هدر بعد از تگ <head> می توانید بازدیدکنندگان سایت یا وبلاگ را به مسیر دیگری ریدایرکت کنید.

عدد ۳ در کد فوق بدین معناست که ریدایرکت پس از ۳ ثانیه انجام خواهد شد. اگر می خواهید بازدیدکنندگان بلافاصله به مسیر دلخواه شما ریدایرکت شوند، مقدار آن را به ۰ تغییر دهید.

 

 

متدهای ریدایرکت در سایر زبان های برنامه نویسی

PHP page redirect

ASP page redirect

ASP .NET page redirect

JSP Javascript Page Redirect

CGI PERL Redirect

Ruby on Rails Page Redirect

ColdFusion Page Redirect

ماژول پرستالینک ؛ مدیریت لینک و ریدایرکت پرستاشاپ

پرستالینک به عنوان اولین ماژول پرستاشاپ فارسی به منظور رهایی از مشکلات متعدد پیش آمده در فروشگاه های اینترنتی پرستاشاپ تهیه و تولید شده است. این ماژول امکانات کامل و دقیقی را به منظور مدیریت صحیح و اصولی بر تمام مسیرها و نشانی های فروشگاه اینترنتی در اختیارتان قرار خواهد داد!

اطلاعات بیشتر و خرید ماژول مدیریت لینک و ریدایرکت پرستاشاپ