تگ نویسی یا برچسب گذاری صحیح

تگ نویسی یا برچسب گذاری برای محص موضوع تازه و پدیده نوظهوری در دانش سئو یا اصول وبمستری نیست. با این حال باید اذعان کرد که بیشتر وبمستران ایرانی به شیوه اشتباهی اقدام به برچسب گذاری برای مطالب سایت خود می‌نمایند.

 

توجه
“”برچسب گذاری صحیح برای محصولات فروشگاه نه تنها به کاربران سایت شما کمک می‌کند تا سریعتر به محصولات مورد علاقه خود دست یابند، بلکه منجر به ایجاد ایندکس‌های ارزشمند برای وب سایت شما نزد موتورهای جستجوگر می‌شود.”

 

اما انجام اشتباه آن یا سوء استفاده از این امکان بطور حتم سبب خواهد شد تا به وسیله الگوریتم‌های ضد اسپم موتورهای جستجوگر متخلف شناخته شده و حتی به دلایل قانونی در کشور ایران، با مشکل فیلتر شدن و دردسرهای رفع فیلترینگ رو به رو شوید. پس در آموزشگاه پرستافا یک جلسه را به انتشار آموزش انجام صحیح تگ یا برچسب گذاری برای محصولات فروشگاه های اینترنتی اختصاص داده‌ایم.


تگ چیست؟ شناخت مفهوم برچسب (Tag)

در ساده ترین تعریف، برچسب سیستم دوم دسته بندی سایت شماست. موضوع فروشگاه شما هرچه که باشد، بدون تردید نمی‌توانید شاخه‌های بسیار زیاد و جزئی برای سایت خود ایجاد نمایید. به عنوان مثال در فروشگاه اینترنتی محصولات دیجیتال شاخه اصلی “‘گوشی موبایل” نهایتاً می‌تواند دارای چند زیرشاخه برساس برند های مختلف سامسونگ ، هوآوی ، اپل و … باشد. شما نمی توانید بر روی دسته بندی های سایت خود بسیار ریز و جزئی شوید.

حال اگر یکی از کاربران سایت شما به دنبال گوشی با قابلیت دو سیم کارت یا محدودیه قیمت بالای سه میلیون یا ابعاد بین ۵ تا ۵.۵ اینچ باشد، در اینجا سیستم دوم دسته بندی سایت یا همان برچسب به کار می‌آید. زمانی که شما برای محصولاتی که دارای قابلیت دو سیم کارت می باشد ، برچسب “گوشی دو سیم کارت” را زده‌اید، کاربر فروشگاه شما می‌توانند به آسانی بر روی این برچسب کلیک کرده و تمام گوشی های دو سیم کارت را ببینند.

همچنین این برچسب همانند یک شاخه، نزد موتورهای جستجوگر محبوب است و اگر شخصی همین عبارت را جستجو نماید، لینک این برچسب از سایت شما به آن کاربر در نتایج جستجو نشان داده خواهد شد و ورودی قابل توجهی دریافت خواهید کرد.


تگ و شاخه هم‌نام و مشابه نداشته باشید

یکی از اشتباهات رایج در عملکرد بسیاری از مدیران فروشگاه آن است که برای محصولات سایت خود برچسبی مشابه با نام شاخه آن محصول ایجاد می‌نمایند. به عنوان مثال اگر یک شاخه با نام “گوشی سامسونگ” دارند، برای محصولات درون آن شاخه نیز برچسب گوشی سامسونگ را ایجاد می کنند.

این اشتباه سبب خواهد شد تا شما دو صفحه کاملاً مشابه بر روی فروشگاه خود داشته باشید. یک صفحه شاخه “گوشی سامسونگ” و یک صفحه برچسب “گوشی سامسونگ” با همان تعداد مطالب. علاوه بر محتوای تکراری، حتی عنوان صفحه و مقادیر متا در این دو مشترک و مشابه خواهد بود. در این شرایط، این دو برگه از سایت شما دچار مشکل Duplicate Content (بخوانید داپلیکیت کانتنت) به معنی صفحات چندگانه با محتوای تکراری می شود.

موتورهای جستجوگر در چنین شرایطی معمولاً ارزشی که باید برای یک صفحه قائل باشند را بین این دو تقسیم می کنند و تنها نیمی از ارزش واقعی به هر یک می‌رسد. موتور جستجوگر گوگل اخیراً اقدام هوشمندانه تری کرده و از ایندکس کردن یکی از دو صفحه تکراری (و گاهی هر دو صفحه تکراری) خودداری می‌کند. در مجموع تا زمانی که یک شاخه در سیستم دسته بندی فروشگاه خود دارید، دوباره همان عبارت را به صورت برچسب ایجاد نکنید!


برچسب تکراری و بیهوده ایجاد نکنید

احتمالاً شما نیز سایت‌هایی را دیده‌اید که به شکل بی‌رویه اقدام به ثبت برچسب برای مطالب سایت خود نموده‌اند. در هنگام برچسب گذاری فراموش نکنید شما در حال ایجاد شاخه در سیستم دوم دسته بندی سایت خود هستید. اگر یک برچسب ایجاد کردید با نام “گوشی سامسونگ” ، بهتر است یک برچسب دیگر با عنوان “گوشی samsung” ایجاد نکنید. چون همانطور که احتمالاً می‌توانید حدس بزنید، محصولات در دو صفحه این برچسب‌ها کاملاً تکراری خواهند بود و باز  هم مشکل Duplicate Conten.

فراموش نکنید موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل، در سیاست های ضد اسپم خود با سایت‌هایی که برچسب‌های زیادی برای مطالب خود ایجاد می‌کنند برخورد می‌نمایند. پس با ایجاد منطقی و اصولی تعداد محدودی برچسب، هم صفحات ارزشمند و ایندکس‌های مناسب نزد گوگل برای سایت خود ایجاد کنید و هم به کاربران سایت خود کمک کنید با کلیک بر روی برچسب‌های مشخص شده برای هر محصول ، به محصولات مشابه آن به آسانی دست یابند.


برچسب گذاری در پرستاشاپ

در پرستاشاپ شما میتوانید از تب «گزینه ها» در صفحه ویرایش محصول برچسب های یک محصول را مشخص کنید. برای مدیریت برچسب ها باید به مسیر «پارامترهای پیشرفته / جستجو / برچسب» بروید.

نکته : در پرستاشاپ ۱.۶ بخش وارد کردن برچسب های محصول در انتهای تب «اطلاعات» صفحه ویرایش محصول قرار دارد.

تگ پرستاشاپ

برچسب ها در پرستاشاپ زیرمجموعه ای از جستجو فروشگاه هستند و البته جلوی ایندکس شدن آنها توسط موتورهای جستجو گرفته می شود. به صورت کلی امکان برچسب موجود پرستاشاپ بسیار ابتدایی بوده و امکانات لازم برای استفاده مناسب از برچسب ها در پرستاشاپ به صورت پیش فرض وجود نداد.

مشکلات امکانات پیش فرض برچسب در پرستاشاپ

  • صفحه برچسب دارای نشانی بهینه نیست ، نمونه نشانی صفحه برچسب در پرستاشاپ:
    http://domain.com/search?tag=prestashop
  • عدم نمایش برچسب های یک محصول در صفحه محصول
  • امکانات ساده و ضعیف برای نمایش برچسب ها در فروشگاه (تنها ماژول بلوک برچسب ها که به صورت تصادفی برچسب ها در ستون ها نمایش داده میشود.)
  • عدم ایندکس صفحه برچسب ها
  • عدم امکان قراردادن توضیحات و محتوای مناسب برای صفحه هر برچسب

برچسب گذاری پیشرفته در پرستاشاپ

ماژول برچسب پیشرفته پرستاشاپ برای رفع مشکلات و کمبود امکانات بخش برچسب پرستاشاپ طراحی شده است تا بتوانید با استفاده از امکانات این ماژول در کنار نکاتی که در این آموزش گفته شد برچسب گذاری صحیح  روی محصولات فروشگاه داشته باشید.

مهمترین امکان این ماژول ایجاد یک صفحه برای هر برچسب با نشانی استاندارد و مناسب برای ایجاد ایندکس های ارزشمند در موتورهای جستجو می باشد. در این ماژول هر برچسب نشانی به صورت زیر خواهد داشت:

http://domain.com/tag/prestashop

که البته شما می توانید عبارت ثابت tag را در بخش تنظیمات ماژول به عبارت دلخواه خود تغییر دهید.

ماژول برچسب پرستاشاپ

 

یکی از کاربردی ترین امکانات این ماژول امکان تعیین محتوای دلخواه برای هر برچسب هست ، یعنی شما میتوانید عنوان و توضیحات هر برچسب را در صفحه آن قرار دهید و حتی متاهای موردنظرتان نیز برای هر برچسب تنظیم کنید.

این امکان به شما کمک میکند که صفحات برچسب ارزش بیشتری در موتورهای جستجو پیدا کرده و در نتیجه ورودی گوگل شما افزایش یابد.

 

ماژول پیشرفته برچسب محصولات پرستاشاپ

مهم ترین امکانات و ویژگی های ماژول برچسب پرستاشاپ :

  • امکان ایجاد صفحه ویژه هر برچسب
  • امکان درج توضیحات و عنوان و متا ویژه هر برچسب
  • امکان تعیین ساختار نشانی صفحه برچسب
  • امکان مدیریت ایندکس صفحات
  • تعریف الگوی و تعیین اطلاعات برچسب براساس الگوها
  • بلوک نمایش برچسب ها محصول در صفحه محصول
  • بلوک نمایش برچسب های منتخب در هوک دلخواه
  • تنظیم رنگ بندی بلوک نمایش برچسب ها
  • سازگاری با پرستاشاپ ۱.۶ و ۱.۷
  • سازگاری با چندزبانه پرستاشاپ

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و مشاهده دمو به صفحه ماژول برچسب پرستاشاپ در فراکت مراجعه کنید:

 

ماژول برچسب محصولات پرستاشاپ

 

 

نکته : این مقاله با استفاده از آموزش برچسب گذاری آقای کامران معظمی در سایت قبلی تیم پرستافا (دی بی اس تم) تهیه شده است.

 

بااحترام

تیم توسعه پرستافا