راهنمای انتخاب دامنه مناسب

چگونه نام دامنه مناسب برای وب‎سایت انتخاب کنیم؟

بدون شک انتخاب دامنه مناسب، مهمترین و پیچیده ترین گام در هنگام راه اندازی یا طراحی وب سایت است. پس از انتخاب نام دامنه و آغاز رسمی فعالیت وب سایت، در اغلب اوقات به دلیل آشنایی کاربران ثابت با آدرس سایت، هزینه های سنگین تبلیغات و برندینگ دامنه و اعتبار سایت نزد موتورهای جستجوگر، تغییر آدرس سایت امری محال و غیرقابل انجام است و از سمتی دامنه ای که مناسب نیست، هزینه های فرصت بسیاری را بر شما اعمال می نماید. پس اگر امروز در مرحله تحقیق برای انتخاب نام دامنه وب سایت آینده خود هستید، یقین بدانید که در تمام طول فعالیت رسمی وب سایت خود، با مسئله ای تا این حد مهم و حیاتی روبرو نخواهید شد. در بسیاری از موارد افراد در آغاز راه از انتخاب خود مطمئن هستند اما با گذشت زمان مشکلات دامنه ای که انتخاب نموده اند یکی پس از دیگری نمایان می شود و به این نتیجه می رسند که در انتخاب نام دامنه وب سایت خود اشتباه کرده اند و می توانستند با کمی تحقیق، هزینه یا مشاوره بیشتر، گزینه ای بهتر را انتخاب نمایند.

 ‎

آدرس دامنه وب سایت اولین پارامتری است که افراد در بسیاری از مواقع از طریق آن با وب سایت شما آشنا می شوند. در هنگام مشاهده لینک سایت شما در نتایج جستجو، مشاهده لینک تبلیغات شما در سایر وب سایت ها، آدرس درج شده بر روی بروشور یا کارت ویزیت شما، آدرس موجود در تبلیغات پیامکی و ایمیلی، آدرس موجود بر روی فاکتورها، سربرگ نامه‎ها و پاکت نامه ها و … در تمام حالات، همواره آدرس وب سایت شما اولین پارامتری است که مخاطب با آن مواجه است. به هر میزان که وب سایت شما بزرگتر و حرفه شما وابسته تر به فضای مجازی باشد، حرفه ای بودن آدرس دامنه وب سایت از اهمیت بالاتری برخوردار است. در این نگاره سعی شده تا نکات آموزنده و اشتباهات رایج در این امر مهم و حیاتی را یادآور شویم تا بتوانید به بهترین انتخاب ممکن دست یابید.

 ‎ معیارهای انتخاب دامنه مناسب

۱- دامنه باید تا جای ممکن کوتاه و به خاطر سپردن آن آسان باشد

بی شک به خاطر سپردن دامنه کوتاه ساده تر از دامنه طولانی است. اگر کاربران راضی وب سایت شما بتوانند آدرس سایت شما را به آسانی به خاطر بسپارند، بارها و بارها بی واسطه به سایت شما خواهند آمد. هدف از راه اندازی هر وب سایتی جذب و نگهداشت کاربران آنلاین است. حتی وبلاگ ها و وب سایت های شخصی نیز برای مخاطبان خود راه اندازی شده اند و نیازمند بازدیدکنندگان آنلاین و کاربران ثابت هستند. برای وب سایت های تجاری تبدیل بازدیدکنندگان اتفاقی به کاربران ثابت، بسیار مهم‎تر و حیاتی تر است زیرا جذب مجدد مشتری سابق بسیار آسان تر و کم هزینه تر از حالتیست که شما بخواهید شخص جدیدی را به وب سایت خود بیاورید و اعتماد او را جلب نموده و وی را متقاعد به سفارش کالا یا خدمات خود نمایید. چنانچه شما صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید، به یاد ماندنی بودن آدرس دامنه وب سایت یکی از مهمترین پارامترهای تضمین کننده موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت شما خواهد بود.

 ‎

نکته پهنان دامنه های کوتاه علاوه بر سادگی در به خاطر سپردن، تایپ آسان آن است که احتمال خطای کاربر در هنگام تایپ و ورود به وب سایت دیگر یا ورود به صفحه ای که اصلاً وجود خارجی ندارد را کاهش می دهد. بسیاری از کاربران فضای مجازی با تایپ حروف انگلیسی مشکل داشته و نوشتن یک آدرس طولانی در نوار آدرس مرورگرشان برایشان یک کابوس بزرگ است. چنین افرادی همواره آدرس های کوتاه تر و سر راست تر را ترجیح می دهند. گاهاً همین ویژگی تایپ آسان نام دامنه وب سایت باعث محبوبیت نام دامنه هایی نظیر kilik (به دلیل تایپ ساده از روی کی‌برد حتی با وجود اشتباه تایپی) شده است.

 ‎

مزیت دامنه های کوتاه تنها به یاد ماندنی بودن آن نیست بلکه کوتاه بودن آدرس دامنه سایت در رتبه گرفتن لینک‎های شما در نتایج جستجوگرها نیز تأثیر گذار است. چنانچه ویژگی بازنویسی لینک (mod_rewrite) بر روی سرور سایت شما فعال باشد و اسکریپت سایت شما از ویژگی بازنویسی لینک (URL rewriting) پشتیبانی کند، شما می توانید برای لینک های صفحات سایت خود متن لینک (Permalink) اختصاصی و پارسی بنویسید. به هر میزان که آدرس وب سایت شما کوتاه‎تر باشد، کلیدواژه هایی که در متن لینک قرار می دهید کارآمدی بیشتری خواهند داشت زیرا گوگل تنها ۶۰ کاراکتر اول از آدرس صفحات اینترنتی را در نتایج جستجو به کاربران خود نمایش می دهد. هر اندازه که آدرس وب سایت شما طولانی تر باشد، امکان کمتری برای درج کلمه کلیدی در متن لینک صفحات برای شما باقی می ماند. برای درک راحت تر این موضوع توجه شما را به مثال زیر جلب می نماییم.

 ‎

شرکتی قصد فروش محصول جدید خود به نام “اسپری تمیزکننده کامپیوتر و لپ تاپ ناهید” را در وب سایت خود دارد که این عبارت متشکل از ۴۰ کاراکتر است. اگر آدرس وب سایت این شرکت www.nahidspraycompany.com باشد، تنها آدرس وب سایت شرکت با احتساب www و /com. ، به میزان ۲۶ کاراکتر از ۶۰ کاراکتری که در نتایج جستجو به کاربران گوگل نمایش داده می شود را به خود اختصاص داده و ۳۴ کاراکتر باقی مانده است تا متن لینک ۴۰ کاراکتری را در آن قرار دهیم! به دلیل نبود فضای کافی، گوگل تنها ۶۰ کاراکتر اول را به کاربران خود نمایش داده و باقی متن لینک را به صورت سه نقطه (…) در می‌آورد! در حالت دوم اگر نام آدرس وب سایت شرکت www.nahid.com باشد، با احتساب www و /com. ، تنها ۱۵ کاراکتر از فضای محدود ۶۰ کاراکتری اشغال شده و به راحتی می‎توان عبارت ۴۰ کاراکتری “اسپری تمیزکننده کامپیوتر و لپ تاپ ناهید” را در نتایج جستجو به کاربر نشان داد و از آنجایی که قرارگیری کلمات کلیدی در متن لینک در ترتیب قرارگیری نتایج جستجو به شدت تأثیر گذار است، فضای بیشتر برای قرار دادن کلمات کلیدی بیشتر، یکی از امتیازات غیر قابل چشم پوشی دامنه های کوتاه است.

 ‎

۲- استفاده از کلمه کلیدی اصلی سایت در نام دامنه

دامنه تا چه اندازه کوتاه باشد؟ بنابر دلایل ذکر شده، کوتاه بودن نام دامنه برای وب سایت های آینده دار و مرجع، امری بسیار مهم و حیاتی است؛ به همین دلیل دامنه های تک کلمه ای و کوتاه نسبت به دامنه های عمومی تر از قیمت گذاری بالاتری برخوردارند. اما نکته ای که نباید آن را فراموش کرد، قرارگیری کلمه یا کلمات کلیدی اصلی سایت در نام دامنه است. ممکن است شما قصد داشته باشید یک وب سایت فروشگاهی راه اندازی نمایید که در این صورت قرارگیری کلمات کلیدی buy یا store یا shop یا eshop و… در نام دامنه شما به بالاتر قرار گرفتن آدرس سایت شما در نتایج جستجوی مرابط با کلمات کلیدی خرید، فروشگاه، فروشگاه آنلاین، فروشگاه اینترنتی و… تأثیر گذار است.

 ‎

قراردادن کلمه یا کلمات کلیدی اصلی سایت در تک تک آدرس‌های سایت امری محال است و حتی اگر دست به چنین اشتباه بزرگی بزنید، خیلی زود توسط گوگل به عنوان اسپمر شناسایی شده و وب سایت شما پنالایز می‎شود (یا حداقل در آن کلمه کلیدی از نتایج گوگل حذف خواهد شد) اما اگر آن کلمه کلیدی در نام دامنه وب سایت شما قرار داشته باشد، خود به خود در تمام صفحات حتی صفحاتی مانند “درباره ما” و “تماس با ما” نیز قرار خواهد داشت (!) و بهینه سازی سایت برای کسب جایگاه بالاتر در نتایج جستجوها با آن کلمات امری ساده تر خواهد بود.

 ‎

ذکر این نکته حائز اهمیت است که به بهانه قراردادن کلمه کلیدی اصلی سایت در نام دامنه نباید زیبایی را فدا کرد. دامنه هایی از ترکیب یک نام دخترانه با واژه shop ایجاد شده اند، فقط باعث از بین رفتن اعتبار فروشگاه در ذهن مخاطبان سایت خواهند شد. برای راه اندازی یک وب سایت حرفه ای دامنه های تک کلمه ای حاوی کلیدواژه اصلی سایت (به شرطی که برای گوگل تعریف شده باشد نه به صورت پینگلیش) دامنه های طلایی هستند اما این دامنه ها معمولاً چندین سال پیش به ثبت رسیده اند و اکثراً وب سایت های فعالی در زمینه اختصاصی خود هستند. پس اگر به دامنه طلایی مرتبط با فعالیت خود دست نیافتید، ضمن رعایت اصل سادگی و کوتاهی، سعی کنید از ترکیب دو کلمه یا نهایتاً سه کلمه یک دامنه خوب و حرفه ای ایجاد نمایید. در ارتباط با خرید یا ثبت دامنه مقاله‎ی مجزایی در آموزشگاه قرار داده ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

 ‎

۳- دامنه معنی دار بهتر است

گاهی افراد در ترکیب کلمات و خلق دامنه های کوتاه حاوی کلمه کلیدی اصلی سایت دچار اشتباه شده و دامنه ای انتخاب می نمایند که اساساً بی معنی است یا معنای اشتباهی دارد. دامنه gamebuyeshop حاوی بهترین کلمات برای یک فروشگاه اینترنتی بازی است اما اساساً بی معنی است و از زمانی که کاربر صفحه سایت را می بندد، بیش از ۱۰ ثانیه در حافظه وی باقی نمی ماند! همچنین دامنه igame کوتاه است و حاوی کلمه کلیدی بازی است اما ساختار اشتباهی داشته و شما را در ذهن مخاطب فردی کم سواد و وب سایت شما را وب سایتی زرد و کم اهمیت تلقی خواهد نمود. سعی کنید در ساخت نام دامنه با استفاده از کلمات با معنی، ترکیبات معنی دار و تا جای ممکن کوتاه بسازید. فراموش نکنید یک دومین خوب بخاطر‌ماندنی است. یکی از مشکلات رایج دومین های ترکیبی، جابجایی ترتیب واژگان نام دامنه است. به عنوان مثال ممکن است نام دامنه سایت شما gamepersian باشد اما کاربران به اشتباه آن را persiangame به خاطر سپرده و در مراجعات بعدی وارد سایت دیگری شوند. اگر دومین انتخابی شما دچار چنین مشکلاتی است، سعی کنید تمام دامنه های نزدیک به دامنه اصلی را ثبت یا خریداری نموده و بر روی دامنه اصلی ریدایرکت کنید.

 ‎

۴- یک دامنه خوب خوش آهنگ است

در ساخت ترکیبات معنی دار به خوش آهنگ بودن نام دامنه دقت نمایید. تلفظ راحت هجاهای نام دامنه و خوش آهنگی آن در به خاطر سپردن ساده آن نام کمک می نماید. به عنوان مثال دامنه ایرنا (irna) در واقع تلفظ اشتباهی از آی آر ان ای (ir news agency) است که به دلیل سادگی در تلفظ، بر روی تلفظ اشتباه “ایرنا” برندسازی شده است. البته منظور ما این نیست که اگر ترکیب شما خوش آهنگ نبود تلفظ آن را تغییر داده و صورت مسئله را پاک کنید! بلکه مثال ایرنا آورده شد تا گفته شود که خوش‌آوایی یک کلمه و آهنگ مناسب هجاهای آن، معمولاً تاثیر بسزایی در بخاطرسپاری آن نام دارد.

 ‎

۵- یک دامنه خوب اشتباه نگارش نمی شود

استفاده از کلمات انگلیسی یا فرانسوی که املای پیچیده و تلفظ سختی دارند (مانند کلمه ژوژمان به انگلیسی judgment و به فرانسوی jugement یا کتابخانه الکترونیک به انگلیسی electroniclibrary) باعث خواهد شد که حتی خود شما هم بارها در هنگام تایپ آدرس وب سایت خود دچار مشکل شوید! احتمال اشتباه تایپی در هنگام تایپ نام دامنه، باب سوء استفاده از برند شما را برای افراد سودجو باز خواهد گذاشت. به عنوان مثال payline.ir وب سایت معتبری در زمینه ارائه درگاه واسطه بانکی است و شخصی سودجویی با ثبت دامنه peyline.ir درحال سوء استفاده از شهرت این برند و اعتبار این سیستم برای فروش محصولات فروشگاهی است! احتمال وجود اشتباه تایپی در آدرس سایت، سمی مهلک برای کسب و کارهای آینده دار و برندهای معتبر است. یک دومین خوب شامل اشتباه تایپی نیست. استفاده از Q برای ایجاد صدای “ق” یا استفاده از حرف C برای ایجاد صدای “س” در نام دامنه، ایجاد صدای “او” کشیده را با قرار دادن دو حرف O یا استفاده از حرف U و همچنین ایجاد صدای “ی” با استفاده از حروف i یا Y نمونه اشتباهاتی است که باعث ایجاد مشکلات غیرقابل جبران در نام دامنه شما خواهد شد.

 ‎

وب سایت گویا آی تی به آدرس gooyait.com را میتوان به صورت های goyait و goiait و gooiait و guyait و guiait و gooiait نیز تایپ کرد! در مثال دیگر به آسانی با حذف یک کاراکتر “ال” از دومین bestsell، می توان ترکیب اشتباهی ایجاد کرد و از بازدیدکنندگانی که قصد ورود به آدرس اصلی فروشگاه را دارند اما سل را به صورت اشتباه sel تایپ می نمایند سوء استفاده کرد. احتمال اشتباه تایپی در دومین های طولانی بیشتر است. یک آدرس خوب آدرسی است که افراد وقتی آن را می شنوند (به عنوان مثال در تبلیغات رادیویی)، بتوانند به درستی در مرورگر خود آدرس سایت را تایپ نموده و به آن وارد شوند. انتخاب آدرسی با احتمال اشتباه تایپی برای وب سایت های آینده دار تنها به شرطی عاقلانه است که تمام آدرس های با نگارش اشتباه را ثبت یا خریداری نموده و روی آدرس اصلی وب سایت خود ریدایرکت نمایید تا در صورتی که کاربری آدرس سایت شما را اشتباه تایپ کرد، به صورت اتوماتیک به آدرس اصلی وب سایت شما منتقل شود.

 ‎

تا به اینجا به ۵ اصل مهم و حیاتی در انتخاب نام دامنه اشاره شد. در نیمه دوم این آموزش شما را با ۵ اصل مهم و حیاتی دیگر و اشتباهات رایج در انتخاب نام دامنه آشنا خواهیم نمود. برای ما افتخار بزرگی است که از تجارب و نظرات ارشمند شما سروران گرام در ارتباط با این ۵ اصل در بخش دیدگاه های این نگاره بهرمند شویم. برای مطالعه نیمه دوم آموزش انتخاب دامنه مناسب لطفاً کلیک کنید.

 ‎