بک لینک چیست آموزش سئو

بک لینک چیست آموزش سئو

بک لینک چیست؟

در ساده ترین تعریف، بک لینک همان لینک به سوی یک صفحه از سایت شما از هر کجای وب است. به عبارت دیگر، هرجایی که در آن به سوی یک صفحه از سایت شما لینکی ثبت شده باشد و در آن صفحه از سایت شما، لینکی به آن صفحه نباشد (تبادل لینک نباشد)، آن لینک را می توان بک لینک خطاب کرد.


علت نام گذاری بک لینک Back Link

در کمتر منبع معتبری به علت نام گذاری بک لینک اشاره شده است بنابراین در این آموزش به این موضوع اشاره می‌کنیم. همانگونه که گفته شد، لینک ارتباط میان دو وب پیج است. به عبارت دیگر، هر لینک به سوی یک “صفحه” اشاره (Point Back) می‌کند. در نتیجه به آن Back Link گفته می‌شود. برای درک ساده‌تر، بک لینک را یک فلش تصور کنید که از جایی به سوی یک صفحه از سایت شما نشانه رفته است. این اشاره کردن یا همان Point Back علت نام گذاری Back Link است.

 

بک لینک چگونه به افزایش ترافیک سایت شتاب می بخشد؟

وبمسترها اغلب پس از راه اندازی سایت تمام تمرکز خود را بر روی استفاده از کلیدواژه‌های مهم در داخل محتوای منتشر شده در سایت (و سایر فاکتورهای سئوی درون سایت On-Page SEO) گذاشته و اهمیت بک لینک را در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر نادیده می‌گیرند. این درحالی است که برخی متخصصان صنعت سئو، بک لینک را چیزی در حدود ۸۰ درصد از فاکتورهای رتبه‌بندی الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر محاسبه و ارزیابی کرده‌اند.

با آنکه معتقدیم در ارائه این آمار مشخصاً اغراق صورت گرفته است، اما باز هم میزان اهمیت مقوله بک لینک در صنعت سئو را به وضوح نشان می‌دهد. تحت تأثیر این امر، همیشه شاهد سایت‌هایی هستیم که در یک بررسی تخصصی از هر نظر در نقطه ضعف عملکرد و فعالیت‌های اشتباه اصول سئو قرار دارند اما تنها با تکیه بر امر ایجاد یا اجاره بک لینک برای سایت خود، در جایگاه بالاتری نسبت به رقبای قوی‌تر در نتایج جستجو قرار گرفته‌اند.

شما اگر تمام تلاش خود را برای ارتقای سئوی داخلی سایت خود به روش اصولی و استاندارد انجام می‌دهید اما برای سئوی خارجی زمان و انرژی کافی صرف نمی‌کنید، متأسفانه احتمالاً نسبت به بسیاری از رقبای ضعیف‌تر خود جایگاه پایین‌تری در نتایج جستجو خواهید داشت. سئوی خارج از سایت OFF-Page SEO، بخش مهم‌تر و صد البته تکمیل کننده سئوی داخل سایت است.


چرا باید به لینک سازی اهمیت دهیم؟

از دیدگاه دانش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر، “لینک” نشان از محبوبیت یک سایت است. هر زمان که سایتی به یک صفحه از سایت شما لینک می‌دهد، در واقع اذعان می‌کند که آن صفحه از سایت شما را شایسته آن دانسته که با کاربران و بازدیدکنندگان خود به اشتراک بگذارد. پس، زمانی که موتورهای جستجوگر با تعداد زیادی لینک به سوی یک سایت در فضای وب مواجه می‌شوند، نتیجه می‌گیرند که آن سایت از نظر کیفیت اطلاعات منتشر شده بر روی آن، شایستگی آن را دارد که جایگاه بالاتری در نتایج جستجو دریافت کند.

از آنجا که موتورهای جستجوگر نمی‌توانند تمام سایت‌ها را به صورت دستی ارزیابی کیفیت نمایند، بر تعداد لینک‌های به سوی سایت، کیفیت لینک‌ها و کیفیت و ارزش سایت لینک دهنده تکیه می‌کنند. در رتبه بندی الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر در ارزیابی کیفیت بک لینک ویژگی‌هایی نهفته است که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت.


آیا یک سایت می تواند به خود بک لینک دهد؟

بله. برخی معتقدند که بک لینک را باید بر حسب نظریه سایت-سایت شناسایی کرد. یعنی لینکی که از سوی یک سایت به سایت دیگر باشد، بک لینک به حساب می‌آید. اما این نظریه اشتباه است. بسیاری دیگر از صاحبنظران معتقدند بک لینک را باید بر حسب نظریه صفحه-صفحه یا همان Page-Page شناسایی نمود. همانطور که در بسیاری از آموزش‌ها و ویدئوهای پرسش و پاسخ و نیز سمینارهای سالیانه آموزشی سئو که توسط مؤسسات معتبر برگذار می‌شود، بر روی موضوع لینک دادن به مطالب قدیمی سایت درون مطالب جدید تأکید ویژه شده است. در این سیستم، هر دو صفحه دهنده و دریافت کننده لینک، می‌توانند از یک وب سایت واحد باشند و مدیر سایت می تواند در تازه‌ترین نوشته‌های خود برای مطالب قدیمی سایت خود بک لینک ایجاد نموده و از این طریق، ارزش آن صفحات را نزد موتورهای جستجوگر بالاتر برد. بنابراین، یک سایت می‌تواند به خود بک لینک دهد.


بک لینک چرا مهم است؟

در گذشته موتورهای جستجوگر برای طبقه‌بندی وب‌سایت‌ها به منظور ترتیب در نشان دادن نتایج جستجو به کاربران‌شان، معیارهای ساده‌ای داشتند. اغلب این معیارها به محتوای منتشر شده در خود سایت باز می‌گشت و در نتیجه به آسانی می‌شد به روش‌های ساده و متعددی تقلب نمود و به جایگاه بالاتری در نتایج جستجو دست یافت. روش‎های بلک هت سئو به اندازه‌ای ساده و فراگیر بودند که گاهاً در یک سایت از چندین روش بطور همزمان استفاده می‌شد!

 

از این رو، موتورهای جستجوگر اعتمادشان به آنچه که مدیر سایت در خود سایت اذعان می‌کرد سلب شد. حذف کامل متا کی‌وردز از معیارهای سئو یکی از پیامدهای این اتفاق بود. سیستم جدیدی که گوگل پیاده کرد، ابتدا بر پایه سیستم رنکینگ بود. در سیستم رنکینگ گوگل فرض بر این بود که یک سایت محبوب و واقعی را می‌توان از روی تعداد لینک‌هایی که به سوی آن ایجاد شده است شناسایی کرد. در این روش، اگر سایتی با محتوای غنی ایجاد می‌کردید ولی بک لینک‌های زیادی از سوی دیگران دریافت نمی‌کردید، گوگل نیز سایت شما را معتبر نمی‌دانست.

 

یکی از فاکتورهای اصلی رسیدن به جایگاه بالاتر در نتایج جستجو، گرفتن بک لینک از سایت‌هایی بود که رنک (امتیاز گوگل) بالاتری داشتند. در نتیجه متقلبین روش‌های تازه‌ای برای انجام بلک هت سئو و فریب دادن گوگل به کار بردند. اصلی‌ترین شیوه، اجاره یا خرید بک لینک در سایت‌های رنک بالا بود. روشی که پس از گذشت چندسال همچنان دست و پا شکسته در فضای وب پارسی ادامه دارد.

 

پس از رسیدن مت کاتز به ریاست تیم مبارزه با اسپم گوگل، سیاست‌های این کمپانی دچار تغییرات اساسی شد. سیستم رنکینگ متوقف و الگوریتم‌هایی با نام حیوانات سیاه و سفید مانند پاندا، پنگوئن و الگوریتم هرگز اجرا نشده گورخر (Zebra) طراحی شد که هر یک در طول مدت اجرای خود تا کنون چندصد آپدیت و به روز رسانی داشته‌اند تا سئوکاران کلاه سفید از کلاه سیاه را شناسایی و با متقلبین برخورد کنند.

در سیاست جدید گوگل، سیستم رنکینگ حذف شد تا بازار داغ فروش و اجاره بک لینک از وب سایت‌های رنگ بالا فروکش کند. در سیستم جدید، استدلال گوگل از ارزشمند بودن سایت شما بسیار هوشمندانه‌تر و عاقلانه‌تر است.

 

در سیستم قدیمی رنکینگ، پایه و اساس بر حسب آن چیزی بود که شما در سایت خود ادعا کرده بودید با این تفاوت که گوگل برای اعتماد به ادعای سایت شما، بررسی می‌نمود که آیا سایت شما آنقدر نزد کاربران انسانی مفید و با ارزش است که با بک لینک دادن به شما در وبلاگ، انجمن‌های گفتگو و سایت خود، سایت شما را به دیگران معرفی کنند یا خیر؟ اما در سیستم جدید، دیگر اعتماد به محتوای منتشر شده بر روی سایت کاربر تقریباً به صفر رسیده و توجه اصلی بر روی عبارتی است که سایت شما با آن لینک شده است.


جمع بندی

در جلسه اول از سری آموزش‎های شناخت بک لینک، شما را با مفهوم صحیح و علت تأثیر گذاری بک لینک در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر (سئو SEO) آشنا ساختیم. درک صحیح از این موضوع سبب خواهد شد تا در طراحی استراتژی لینک سازی برای سایت خود، سرمایه مالی و زمان خود را در مسیر اشتباه برای کسب لینک‎های بی ارزش هدر ندهید. در جلسات بعد، معیارهای سنجش و ارزیابی ارزش بک لینک و نیز شیوه‌های اخذ و ایجاد بک لینک در یک استراتژی درست را موشکافانه بررسی خواهیم نمود.

برچسب ها :