راهنمای انتخاب دامنه مناسب

 

نکات کلیدی انتخاب دامنه مناسب

در مقاله اول شما را با ۵ اصل مهم و حیاتی انتخاب نام دامنه آشنا نمودیم. همانطور که گفته شد، انتخاب دامنه مناسب، مهمترین و پیچیده ترین گام در هنگام راه اندازی یا طراحی وب سایت است و در اغلب اوقات، افراد در انتخاب یک آدرس مناسب برای وب سایت خود دچار تردید یا لغزش هستند. به طور خلاصه در مقاله اول به کوتاهی نام دامنه، سادگی به خاطر سپردن آن نام، استفاده از کلمه یا کلمات کلیدی اصلی سایت در نام دامنه، خوش آهنگی نام دامنه و تایپ و نگارش صحیح آن اشاره نمودیم. در سری دوم از این آموزش ۵ اصل مهم دیگر را تشریح خواهیم نمود.

 ‎

۶- نام دامنه باید مرتبط با فعالیت شما باشد

هنگامی که شخصی نام دامنه وب سایت شما را می شنود، باید بتواند به آسانی موضوع اصلی سایت شما را حدس زند؛ در غیر این صورت دامنه مرتبطی برای وب سایت خود انتخاب ننموده اید. انتخاب دامنه ای نظیر vilia.ir برای یک فروشگاه اینترنتی انتخابی اشتباه است. یک دامنه خوب باید مخاطبین شما را درست هدف گرفته و بیانگر نوع فعالیت و موضوع اصلی وب سایت شما باشد. انتخاب دامنه mashadleatherstore.com برای یک فروشگاه اینترنتی محصولات چرمی انتخاب نادرستی است چرا که هم طولانی است و هم حاوی کلماتی با احتمال وقوع اشتباه تایپی بسیار زیاد است. اما دامنه هایی نظیر kohancharm یا mehrbag یا charmeaftab در عین حال که مرتبط با موضوع اصلی فعالیت وب سایت هستند، احتمال وجود اشتباه تایپی در هنگام تایپ آدرس سایت پایین است و به آسانی می توان برای چنین دامنه هایی برندسازی کرد.

 ‎

سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که مرتبط با حیطه کاری شماست؛ بدین صورت حتی اگر شخصی با تجارت شما آشنا نبوده و تا به حال وب سایت شما را ندیده باشد، فقط با شنیدن نام آدرس وب سایت شما از حوزه کاریتان مطلع می گردد. اگر قصد راه اندازی یک وب سایت شخصی دارید می توانید از نام خود استفاده نمایید اما اگر قصد راه اندازی یک وب سایت برای شرکت خود دارید، استفاده از تمام نام شرکت در آدرس دامنه اشتباهی ناشیانه است. اگر شما بخواهید از نام شرکت خود بصورت کامل در دامنه سایت استفاده نمایید (به خصوص آنکه نام شرکت های ایرانی متشکل از ۳ یا ۴ کلمه است)، با تمام مشکلاتی که در مقاله اول در شماره های ۱ تا ۵ لیست کرده ایم مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی پیشنهاد می کنیم برای شرکت خود یک برند تجاری یکتا مرتبط با محصول یا خدمات خود ثبت نموده و از آن در آدرس وب سایت خود استفاده نمایید. برند “شاتل” به عنوان نام تجاری شرکت “آریا رسانه تدبیر” به آدرس shatel.ir یک نمونه حرفه ای در این ارتباط است.

 ‎

۷- از اعداد در نام دامنه استفاده نکنید

با رشد تمایل اشخاص حقیقی و حقوقی به راه اندازی وب سایت و وقوع پیده ای به نام احتکار دامنه، تقریباً تمام دامنه های موجود در تمام زمینه ها یا برای استفاده و یا برای احتکار و فروش به مبلغی چند ده تا چند صد برابر قیمت ثبت، قبلاً به ثبت رسیده اند و در حال حاضر پیدا و ثبت نمودن یک دامنه زیبا و جذاب آزاد تقریباً به امری محال تبدیل شده است. در چنین شرایطی برخی اشخاص با اضافه نمودن اعداد به ترکیب کلمات، نام های جدیدی آزاد برای ثبت ایجاد نموده و وب سایت خود را با چنین دامنه های غیر حرفه ای ایجاد می نمایند.

 ‎

در این بین اعدادی مانند ۹۸ (به دلیل وجود این عدد در پیش شماره تلفن کشور ایران)، ۲۱ (پیش شماره تهران) و ۷۲۴ (به معنی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته) و اعدادی از این قبیل از محبوبیت بیشتری برخوردارند. این روش یکی از متداول ترین اشتباهات رایج و یکی از بدترین شیوه های انتخاب دامنه برای وب سایت های آینده دار است. وجود عدد در نام دامنه علاوه بر آنکه به خاطر سپردن آدرس وب سایت را دشوار نموده و از دیدگاه اصول سئو دامنه های حاوی عدد دامنه های حرفه ای به حساب نمی آیند، مشکل بزرگترشان باز گذاشتن دست سوء استفاده گرها از برند وب سایت شماست. احتمالاً با وب سایت soft98.irآشنا هستید، با اضافه نمودن یک یا چند عدد به این دامنه می توان بی نهایت دامنه مشابه soft97.ir, soft99.ir, soft098.ir و… ایجاد و از اعتبار این سایت برای برندسازی و کسب بازدیدکننده برای خود سوء استفاده نمود. مثال دیگر تبدیل دامنه ای نظیر tala724.ir به دامنه های tala7.ir, tala24.ir, tala725.ir و … است.

 ‎

اشتباه رایج دیگر هنگامی است که دامنه مد نظر کاربر قبلاً به ثبت رسیده و با جایگزینی اعداد بجای حروف اقدام به ایجاد دامنه جدیدی می نماید. به عنوان مثال تبدیل ForYou به ۴You یا استفاده از عدد صفر “۰” بجای حرف او “o” انگلیسی ، استفاده از عدد “۳” بجای صدای “س” حروف “S” و “C” و مواردی دیگر از این قبیل. چنین دامنه هایی مملو از اشتباه تایپی بوده، به خاطر سپاری آدرس دامنه برای بازدیدکنندگان اتفاقی تقریباً محال است. چنین دامنه ای به هیچ عنوان منطبق بر اصول سئو نیست و برندسازی برای آنان بسیار دشوارتر و پرهزینه تر است.

 ‎

۸- از خط فاصله (-) در نام دامنه استفاده نکنید

مشابه مورد قبل به دلیل آنکه برخی اشخاص در هنگام انتخاب نام دامنه قادر به یافتن نام آزاد مناسب نخواهند بود، عمداً یا سهواً از کاراکتر دش (-) در نام دامنه برای ایجاد نامی آزاد برای ثبت استفاده می نمایند. استفاده از دش به اندازه‎ی استفاده از اعداد نهی نمی شود اما بهتر است در نام دامنه خود از آن استفاده نکنید. از دلایل پشتیبانی این موضوع می‎توان به دشواری در بیان آدرس سایت به ویژه در تبلیغات صوتی، افزایش احتمال اشتباه تایپی توسط کاربر و دشواری در به خاطر سپردن آدرس سایت اشاره کرد. برای نمونه ممکن است کاربری آدرس music-baran را به اشتباه musicbaran تایپ نموده و وارد وب سایت دیگری شود. همچنین وجود کاراکتر دش در نام دامنه، زمینه سوء استفاده را برای افراد فرصت طلب باز خواهد نمود. به عنوان مثال آدرس اینترنتی بانک مسکن به صورت bank-maskan.ir است که شخصی آدرس maskan-bank.ir را به قیمت ۳۵۰۰ تومان ثبت نموده و احتمالاً قیمتی چند ده میلیونی برای فروش آن به بانک مسکن قرار داده است!

 ‎

۹- از پسوندهای دامنه متعارف استفاده کنید

در ارتباط با شناخت پسوندهای دامنه مقاله آموزشی دیگری در آموزشگاه دی بی اس تم قرار داده ایم که برای مطالعه می توانید به آن مراجعه نمایید. به صورت خلاصه دامنه های سطح بالا پسوندهایی نظیر .com, .edu, .gov, .net, .org, .biz, .info, .name, .pro, .asia, .mobi و غیره هستند که در بالاترین سطح سلسله مراتب سامانه نام دامنه در اینترنت قرار دارند. برای مشاهده لیست کامل دامنه های سطح بالا کلیک کنید. نام دامنه های سطح بالا در منطقه ریشه (Root Zone) محدوده نام نصب شده است. در این میان دامنه های موجود در دسته های generic و generic-restricted که شامل پسوندهای (.com, .net, .org, .info, .biz, .name, .pro) می شود از محبوبیت بیشتری نزد موتورهای جستجوگر برخوردارند. دامنه های ملی کشورها (برای ایران ir.) در اولویتی پس از دامنه های فوق قرار داشته و برای وب سایت هایی که به نوعی ارتباط موضوعی با کشورشان دارند پیشنهاد می شود. پسوند ir. به دلیل تحریمات علیه کشور ایران، در برخی مواقع با محدودیت هایی مواجه است (نظیر سیستم تبلیغات گوگل و برخی از سایت های تجزیه و تحلیل وضعیت وب سایت یا آنالیزگر آمار کاربران و …)

 ‎

علاوه بر این، پیشفرض ذهنی اغلب اشخاص از دامنه های معتبر به خصوص برای سایت های شرکتی پسوند .com بوده و به هنگام تایپ آدرس سایت در نوار آدرس مرورگر خود از این پسوند استفاده می نمایند. این مسئله در برندسازی بسیار بسیار حائز اهمیت است و عدم توجه به این مهم، سبب ایجاد مشکلات غیرقابل حلی برای صاحبان مشاغل خواهد شد. به عنوان مثال آدرس وب سایت شرکت مشهور ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت “های وب” به صورت hiweb.ir بوده درحالی که بسیاری از اشخاص پی از شنیدن نام برند “های وب” در برای سر زدن به آدرس وب سایت این شرکت و مشاهده سرویس های ارائه شده، آدرس hiweb.com را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ نموده و وارد یک وب سایت انگلیسی زبان خواهند شد! (بسیاری از کاربران حرفه‎ای به هنگام تایپ آدرس وب سایت مورد نظر با ترکیب کلیدهای Ctrl+Enter بصورت اتوماتیک پسوند .com را به انتهای آدرس سایت می افزایند). هرچه پسوند دامنه غیرمتعارف تر انتخاب شود، احتمال آزاد بودن دامنه مد نظر شما بیشتر است اما از دو ویژگی سهولت در به خاطر سپاری آدرس سایت توسط کاربر و تایپ صحیح آدرس دامنه سایت دور خواهید شد.

 ‎

۱۰- از دامنه قدیمی با انقضای طولانی مدت استفاده کنید

در مقاله آموزشی دامنه بخریم یا ثبت کنیم؟ اشاره کرده ایم طول عمر دامنه و مدت زمان باقی مانده تا انقضای دامنه برای موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل از اهمیت بسزایی برخوردار است. عمر دامنه فاکتوری است که در میدان رقابت ترتیب قرارگیری نتایج گوگل به عنوان یک امتیاز اضافی به یاری سایت آمده و باعث کسب جایگاه بهتر برای وب سایت شما می گردد. گوگل به دامنه های با عمر کمتر از ۶ ماه کمترین بها را داده، وب سایت های با دامنه های ۶ ماه تا ۲ سال را در شرف راه اندازی می داند و به هر میزان که عمر دامنه از ۲ سال بیشتر باشد، ارزش بیشتری برای سایت قائل خواهد شد. پس اگر دامنه ای دارید که چندین سال پیس آن را ثبت نموده اید، به خوبی قدر آن را بدانید و یا بجای ثبت یک دامنه تازه به دنبال خرید یک دامنه قدیمی از صاحب آن باشید. زمان انتقضای طولانی تر دامنه نیز چنین است. به هر میزانه که فاصله زمانی بیشتری به زمان انقضای دامنه شما مانده باشد، گوگل اعتماد بیشتری به وب سایت شما خواهد نمود. پس اگر توان مالی دارید، دامنه های ملی را ۵ ساله و دامنه های بین المللی را ۱۰ ساله ثبت یا تمدید نمایید.

 ‎

در سری اول و دوم این آموزش کوشش نمودیم تا شما را با ۱۰ عامل بسیار مهم و کلیدی در زمان انتخاب آدرس دامنه آشنا نماییم. در کنار این ۱۰ مورد، عوامل مهم و تأثیر گذار دیگری چون میزان بودجه شما، هدف از راه اندازی وب سایت، رعایت کپی رایت و عدم تقلید از برندها، فصلی یا دائمی بودن وب سایت شما، وجه امتیاز و متفاوت بودن نام دامنه در شرایط خاص و … نیز وجود داشته که برای هر شخص متفاوت است و شما باید با در نظر گرفتن تمام عوامل، بهترین آدرس دامنه را برای وب سایت خود انتخاب نمایید.

 ‎