تأثیر عمر دامنه در سئو و نتایج جستجوی گوگل

عمر دامنه چه تأثیری بر رنک گوگل دارد؟

در مجموعه مقالات آموزشگاه دی بی اس تم به مباحث مهمی در ارتباط با انتخاب نام دامنه مناسب از جمله میزان تأثیر گذاری ۱۰ عامل مهم و حیاتی در آدرس دامنه و نیز راهنمای جامع انتخاب پسوند دامنه (ext) مناسب با موضوع فعالیت وب سایت پرداختیم. حال در این آموزش به موضوع چالشی و مهم “تأثیر عمر دامنه در سئو” خواهیم پرداخت. میزان تأثیر عمر دامنه در سئو و جایگاه وب سایت در نتایج جستجو، موضوع بحث برانگیزی است که پاسخ روشن و شفافی به آن نمی‌توان داد. در واقع به دلیل تضاد آرای صاحب نظران در صنعت سئو، نمی‎توان به وضوح دریافت که آیا یک دامنه قدیمی در کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو موفق‎تر است یا خیر؟

 ‎

به صراحت می‎توان گفت اظهارات مسئولین گوگل در این ارتباط، در تضاد با تجربه شخصی کاربران و نظرات اساتید صنعت سئوست. مت کاتز (Matt Cutts) به عنوان مدیر ارشد تیم مبارزه با اسپم کمپانی گوگل در ویدئوکست‎های خود ادعا می‌کند که عمر دامنه در جایگاه لینک سایت در نتایج جستجو تأثیر گذار نیست و از دیگر سو، وجود الگوریتم‎های گوگل برای اعتباردهی به لینک های قدیمی جهان وب، ظاهراً در تضاد با این ادعاست و صاحب نظران ادعا می‎کنند که دامنه‎های قدیمی‎تر تحت شرایط خاصی که در به آن خواهیم پرداخت دارای یک امتیاز اضافی نسبت به دامنه های تازه به ثبت رسیده نزد الگوریتم‎های گوگل هستند و تجربه‎های شخصی کاربران نیز گواه چنین ادعایی در ارتباط با لینک‎های قدیمی است.

 ‎

آیا یک وب سایت تازه تأسیس که دامنه آن به تازگی به ثبت رسیده با وب سایتی با بیش از ۱۰ سال سابقه برابر است؟

از دیگر سو، آیا یک وب سایت قدیمی بی محتوی که مدت‎هاست به روزرسانی نشده برتر از وب سایت تازه تأسیسی است که محتوای غنی و بروزرسانی مداوم دارد؟

در چنین شرایط مبهم و موهومی چگونه می‎توان بر صحت و حقانیت یک ادعا دست یافت؟ به اعتقاد نگارنده این آموزش، تنها راه منطقی برای دستیابی به این مهم، بررسی دقیق‎تر اظهارات مسئولین گوگل، نظرات شخصی صاحب نظران و تجربیات اساتید سئو و مقایسه این سه با الگوریتم‎های فعال حال حاضر گوگل است تا بیابیم کدام ادعا منطقی است و کدام ادعا صرفاً یک نقطه نظر شخصی بی پایه و اساس است.

 ‎

دو فاکتور مهم بسیاری از وب‎سایت های چک کننده سئو، عمر دامنه و مدت زمان باقی مانده تا انقضای آن است و بر این اساس رتبه‎های مجزایی به وب سایت اختصاص می‎دهند. از این رو در هنگام خرید دامنه، یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت دامنه، عمر دامنه و مدت زمان باقی مانده تا انقضای آن است. دامنه‎های قدیمی معمولاً گران قیمت‎تر هستند و نیز رجیسترارها شما را ترغیب به ثبت دامنه به مدت ۵ سال یا ۱۰ سال می‎نمایند. در این شرایط اگر موضوع برتری عمر دامنه تنها یک سوء تفاهم از یک تصور اشتباه باشد و قدمت دامنه و تاریخ انقضای آن هیچ تأثیری در ارتقای سئوی وب سایت نداشته باشد، باید اندیشید که تابحال چند میلیون انسان بابت تصوری اشتباه چه مبالغ گزافی پرداخته‌اند!

 ‎

 ‎

separator

آیا عمر دامنه در سئو تأثیر گذار است؟

مت کاتز (Matt Cutts) در یکی از ویدئوکست‎های خود با عنوان “گوگل چگونه سن دامنه را تشخیص می‎دهد و آیا آن برای رنکینگ مهم است؟” به پرسشی در ارتباط با تشخیص سن دامنه توسط گوگل، تأثیر تاریخ اولین ایندکس سایت توسط خزنده‎های گوگل و تأثیر عمر دامنه در پیج اتوریته پاسخ می‎دهد. ما این ویدئو را برای آن بخش از عزیزانی که قادر به درک زبان انگلیسی نیستند با دقت ترجمه نموده‌ایم.

 ‎

پرسش کاربر: “گوگل چگونه سن دامنه را تشخیص می‎دهد؟ به اطلاعات موجود در هو ایز (whois) دامنه نگاه می‌کند یا به خزنده‎های خود وابسته است؟ به عنوان مثال چه تاریخی اولین ایندکس وب سایت به ثبت رسیده است. بطور کلی، عمر دامنه به چه میزان در پیج اتوریته اهمیت دارد؟ سپاس!

 ‎

پاسخ مت:
پرسش خوبی است.
خب اولین چیزی که باید بدونید اینه که اطلاعات هو ایز دامنه بطور کلی در دسترس نیست حتی اگر شما یک رجیسترار باشید.
همچنین تاریخ موجود در هو ایز برای دامنه‎های سطح بالای کدکشوری متفارته. برای مثال .co.jp (برای ژاپن)، .fi برای فنلاند، .in برای هند و…
و به طور کلی، گاهی اوقات اطلاعات هو ایز دامنه بر حسب وب سایت متغیره و از این نوع مسائل.

پس چه چیزی ساده‎تر از اینکه بگیم زمانی که ما برای اولین بار یک وب سایت رو می‌بینیم؟ یا زمانی که یک خزنده برای اولین بار یک سایت رو کاوش کرده؟
ما در واقع امتیاز استفاده از فایل ثبت اختراع استفاده از داده‌های تاریخی نتایج جستجو صادر شاده از سال فکر می‎کنم ۲۰۰۵ رو داریم.
بنابراین راه‌های زیادی وجود داره که شما می‌تونید برای سنجش سن دامنه به اون فکر کنید. به عنوان مثال، زمانی که شما اولین بار لینک به یک دامنه را دیدید یا در جهت مخالف، اولین باری که خزنده‌ها آن را پویش کرده‌اند.
و چیزهای بسیار زیادی هست که شما می‌تونید به آن نگاه کنید مثل مقدار کهنه بودن داده‌ها و چیزهایی شبیه به این.
اما یک راه خوب که در اغلب مواقع به آن فکر می‎کنم زمانیه که ما برای اولین بار یک دامنه رو توسط خزنده‌ها پویش کردیم یا زمانی که ما شاهد اولین لینک به سوی یک دامنه بودیم که بسیار مفیدتر از اطلاعات هو ایزی است که ممکن است نتواند در مورد هر دامنه در اختیار فرد قرار گیرد.

 ‎
به طور کلی، این موضوع چقدر برای اتوریته وب سایت مهم است؟
خب پاسخ من اینه که خیلی نگران این موضوع نباشید.
تفاوت بین دامنه‎ای با عمر ۶ ماه با دامنه‎ای با عمر یک سال در واقع خیلی زیاد نیست.
بنابراین زمانی که عمر سایت شما حداقل دو ماه، یا چند ماه هست، می‎تونید مطمئن باشید که شما قادر به نمایش داده شدن در نتایج جستجوها هستید.

خب، بسیاری از مردم میگن که من یه دامنه ماقبل تاریخی می‎خوام (!) یا من به یک دامنه مربوط به سال ۱۹۹۴ نیاز دارم یا مواردی از این قبیل …
و این به طور معمول چیزی نیست که نیاز باشه در مورد آن نگران باشید.
من میخوام بگم که در اغلب موارد این یک پیشنهاد خوبه که شما یک وب سایت رو بخرید (نگارنده: منظور مت خرید دامنه برای راه اندازی سایته) و بر روی اون محتوایی قرار بدید که به مردم بگید چه چیزی قراره به زودی در اینجا قرار بگیره و برید و سایتتون رو طراحی کنید. و در زمانی که شما وب سایت خودتون رو راه اندازی می‌کنید، اغلب دو یا سه ماه از زمان حال گذشته.

 ‎
به خاطر داشته باشید که اطلاعات هو ایز دامنه به طور کلی در دسترس نیست حتی اگر گوگل رجیسترار (ثبت کننده) دامنه یا هو ایز گیرنده باشه و این چیزی نیست که شما بتونید بصورت اتوماتیک زمان ثبت را دریافت کنید. درحالی‏که، وقتی وب رو کاوش می‎کنید، در نهایت خیلی سریع‎تر دامنه‎های جدید رو پیدا می‎کنید؛ به لطف لینک‎هایی که به اون دامنه داده شده. و هنگامی که برای اولین بار یک دامنه توسط خزنده‎ها کاوش شده یا هنگامی که اولین لینک به دامنه مشاهده شده، این می‎تونه یک راه خیلی خوب باشه تا به عمر دامنه پی ببریم.

 ‎

پس در بسیاری از مواقع زمانی که شما عبارتی رو به عنوان مثال “هنر تولید صنعتی پولاد” جستجو می‎کنید، در سمت چپ نتایج محلی رو می‎بینید که نتایج مختلفی با تاریخ‎های متفاوت وجود داره. که در واقع ترکیبی از تاریخ‎های متفاوته و برای مثال، می‌تونه زمانی باشه که ما برای اولین بار یک صفحه رو دیدیم یا برای اولین بار یک آدرس دامنه رو دیدیم (نگارنده: منظور مت نمایش داده شدن آخرین بازدید از سایت برای کاربرانیه که در حساب جیمیل خود لاگین هستن). شما همچنین می‎تونید در اکانت خودتون آخرین بروزرسانی‎ها رو هم دریافت کنید و از این نوع مسائل (نگارنده: منظور اکانت گوگل وبمستر تولزه). با این حال بطور کلی من نمی‎خوام در مورد عمر دامنه عقده گشایی کنم! این یک واقعیته که اغلب کیفیت مطالب شما و ترتیب لینک‎هایی که دریافت می‎کنید که نتیجه کیفیت مطالب شماست، تعیین کننده میزان خوب بودن رنکی است که نزد موتورهای جستجوگر دریافت خواهید کرد.

 ‎ ‎

 ‎ ‎

separator

سن دامنه چقدر در رنکینگ گوگل تأثیر گذار است؟

مت کاتز در ویدئوکست دیگری به این پرسش پاسخ می‎دهد که تعداد سال‎های عمر یک دامنه تا چه حد در رنکینگ گوگل تأثیر گذار است. پاسخ مت در این ویدئو به این پرسش بسیار مهم و راهگشا است بنابراین همچون ویدئوی پیشین برای عزیزانی که به خوبی قادر به درک زبان انگلیسی نیستند این ویدئو را ترجمه نمودده‎ایم.

 ‎ ‎

 ‎ ‎

پرسش کاربر: “تعداد سال‎های عمر یک دامنه ثبت شده تا چه میزان در رنکینگ شما تأثیر گذار است؟

پاسخ مت:
پاسخ کوتاه من به این پرسش این است که خیلی در مورد آن نگران نباشید، در حقیقت اصلاً نگران نباشید.
دنی سالیوان “Danny Sullivan” اخیراً در مورد این موضوع سؤال کرده بود چون برخی از رجیسترارها (ثبت کنندگان دامنه) ایمیل‎های گروهی ارسال کرده‎اند و گفته‎اند که “آیا می‌دانید گوگل در رنکینگ به شما پاداش می‎دهد اگر دامنه خود را ۳ ساله یا بیشتر ثبت کنید؟”
فقط برای شفاف سازی میگم که این بر اساس چیزی نیست که ما گفته باشیم!
تنها چیزی که ممکن است این حرف از آن برخواسته باشد این است که ما یک فایل الگو داریم که اساساً گفتیم ما می‎تونیم از اطلاعات تاریخی این فایل در رنکینگ مان استفاده کنیم پس شما می‌توانید در تئوری به این نگاه کنید که عمر سایت شما چند سال است. درست مثل اینکه شما به تاریخچه یک سایت نگاه کنید تا بگید چه میزان باکیفیت است یا بی کیفیت؛ با این حال ما تعداد خیلی زیادی ایده و پرونده‌های الگو داریم که به این معنی نیست که از تمام آنها در رنکینگ ما استفاده می‌شود.
بنابراین من از مردم نمی‌خوام که به این فرض بپردازن که فقط به دلیل وجود خط ۳۸ در یک فایل حق اختراع در سال ۲۰۰۲، عده‎ای بگن خب، تو می‎تونی ببینی عمر یک یک سایت چندساله و به این نتیجه برسن که ما از این اطلاعات در رنکینگ استفاده می‌کنیم.
پس پاسخ کوتاه من اینه که به تولید محتوی بپردازید و تقریباً نگران این نباشید که دامنه شما چندساله ثبت شده؛ فقط به این دلیل که بعضی افراد ایمیلی برای شما ارسال کردن و گفتن که گوگل از این موضوع در رنکینگ استفاده می‎کنه یا ممکنه استفاده کنه؛ این به این معنی نیست که شما باید بصورت اتوماتیک به این موضوع در ارزش اسمی سایتتون اهمیت بدین.
چیزی که تفاوت بزرگ رو ایجاد میکنه کیفیت سایت شما و لیست لینک‎هایی است که به سمت شما هدایت شدن یا نشدن؛ نه اینکه سایت من ۳-۴ ساله ثبت شده بجای ۱-۲ ساله.

 ‎

 ‎
از اظهارات مت در دو ویدئوی فوق به وضوح می‎توان دریافت که گوگل اهمیت چندانی به عمر ثبت شده دامنه و میزان باقی مانده تا تاریخ انقضای دامنه نمی‎دهد اما عمر وب سایت برای گوگل مهم است. به عبارت دیگر اهمیتی ندارد که یک دامنه چندین سال بی‎کاربرد خاک خورده است! از دیدگاه گوگل عمر دامنه از زمانی شمرده می‏‎شود که یک وب سایت روی آن ایجاد شده باشد. عمر وب سایت به ویژه برای ماه‎های اول پس از اولین رؤیت سایت توسط کرولرها یا پس از مشاهده اولین لینک به سایت و به عنوان یک امتیاز اضافی نسبت به سایت‎های تازه تأسیس کمتر از ۲-۳ ماه در نظر گرفته می‎شود.

مت کاتز پیشنهاد می‌دهد برای فرار از مدت ۲-۳ ماهه کم ارزش تلقی شدن سایت، به محض خرید دامنه، یک صفحه اینتروی ساده بر روی سرور ایجاد نموده و مشخص نمایید که سایت با چه محتوی و موضوعی تأسیس خواهد شد سپس در این زمان به طراحی و ایجاد وب سایت بپردازید. همچنین پیشنهاد می‎دهد بجای تمرکز بر شایعات و شعارهای تبلیغاتی مرتبط با عمر دامنه و تاریخ انقضای طولانی مدت‎تر، بر تولید محتوی و دریافت لینک‌های طبیعی که نتیجه محتوی باکیفیت وب سایت هستند تمرکز نموده تا به جایگاه بالاتری در رنکینگ گوگل دست یابید.

 ‎

نکته‎ای که در این ویئو به صورت سر بسته به آن اشاره می‏‎شود، “الگوریتم گودال ماسه بازی گوگل” است. گوگل هرگز بصورت رسمی وجود این الگوریتم را تأیید نکرده است اما در بیانات مسئولین گوگل (همچون ویدئوی فوق) و تجارب وبمستران، وجود این الگوریتم تأیید شده است. بر اساس الگوریتم گودال ماسه بازی که از سال ۲۰۰۴ به اجرا درآمد، وب‎سایت‎های تازه تأسیس تا چند ماه نخست فعالیت خود موفق به کسب جایگاه مناسب و رقابت برابر با وب‎سایت‎های قدیمی نخواهد بود. هدف از این الگوریتم این است که سایت‎های هرز و اسپمی که با هدف تقلب و بازی با نتایج جستجو ایجاد می‎شوند نتوانند به سادگی و خیلی زود به نتایج نخست صفحات جستجو دست یابند. به واقع در چند ماه نخست افتتاح یک وب سایت باید سلامت فعالیت آن سایت توسط گوگل تأیید شود تا از این گودال خارج شود. در مطالب آینده به این الگوریتم بیشتر خواهیم پرداخت.

 ‎

 ‎

separator

دیدگاه اساتید سئو در ارتباط با عمر دامنه و رنکینگ گوگل

اساتید سئو در ارتباط با عمر دامنه و تأثیر آن در نتایج گوگل چه می‎گویند؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ معتبرترین وب سایت آموزش سئو و برترین و سرشناس ترین اساتید سئو رفته‎ایم و از میان آموزه‎هایشان نظراتشان را جویا شده ایم. Rand Fishkin یکی از اساتید وب سایت moz.com یک ویدئو تحت عنوان “عمر سایت و قدمت لینک‎ها” و تأثیر این موضوع در رنکینگ گوگل و سئوی سایت منتشر نموده که در زیر می‌توانید به مشاهده آن بپردازید. همچون ویدئوهای پیشین، ما ویدئوی حاضر را برای آن دسته از مخاطبانی که قادر به درک زبان انگلیسی نیستند با دقت ترجمه نموده‎ایم.

 ‎

سلام به همه. به نسخه جدید “تخته سفید جمعه” خوش آمدید.
امروز ما در ارتباط با عمر سایت و عمر لینک صحبت می‌کنیم. همونطور که من به تازگی زیاد می‎بینم، شما هم ممکنه دیده باشید که نوعی گرایش در تاپیک‎های انجمن‎های گفتگو و سؤالات برخی مردم ایجاد شده که تقریباً با این ایده مواجه هستن که در فضای سئو، دامنه‎های قدیمی و لینک‎های قدیمی الزاماً ارزش بیشتری ایجاد می‎کنند. آن‎ها برای رنکینگ بهتر هستند، چشم انداز بهتری نزد موتورهای جستجو ایجاد می‌کنند، به دفعات بیشتری توسط خزنده‎ها پویش می‌‎شوند و مواردی از این قبیل.

 ‎

من یک سؤال می‎پرسم. من عمیقاً این سؤال رو می‎پرسم که مگر به این خاطر نیست که مت کاتز یک ویدئو ترتیب داده و در این باره صحبت کرده؟ شخصی از او در این باره سؤال پرسیده و او چیزی شبیه به این میگه که: “خیر؛ در این مورد نگران نباشید. این در خط ۳۸ در یک فایل حق اختراع در سال ۲۰۰۲ دفن شده اما به این معنی نیست که یک عامل در رتبه‎بندی و رنکینگ ماست”.

 ‎

من از او شنیدم و حتی از دیگر مسئولین گوگل در کنفرانسی روی صحنه شنیدم که خیلی با قاطعیت بیشتری نسبت به او در این ویدئو گفته‎اند که “ما قول نمی‎دیم که این یک فاکتور نیست، اما اگر باشید، فوق العاده کوچک و ناچیز است. این یک مورد واقعاً کوچک است. ما در درجه اول از آن در پیوستگی با چیزهای دیگر استفاده می‎کنیم تا بیازماییم و ببینیم چه رخ می‌دهد”. بنابراین من می‎خوام پرسش‎های بحث برانگیزی در ارتباط با عمر سایت، قدمت لینک و عمر لینک‎ها رو مطرح و بررسی کنم.

 ‎

پرسش اول، آیا عمر سایت شما مهم است؟

در حال حاضر این یک دیدگاه خام در چشم انداز سئو است. با این دید که من دو سایت کاملاً مشابه از نظر تأثیرات رفتاری سئو داشته باشم، با تعداد لینک‎های دریافتی کاملاً یکسان از پیج ها و مکان‎های مشابه و با محتوای دقیقاً مشابه. اما یکی از این سایت‎ها در سال ۲۰۰۸ ایجاد شده و دیگری در سال ۲۰۰۰ . آیا این اساساً رنکینگ را تغییر می‌دهد؟ پاسخ این پرسش اغلب “به طور قطع خیر” است. به طور قطع خیر!

 ‎

حالا، چیزی که شما ممکنه بگید و من در موردش عیب جویی‎های زیادی می‎شنوم وقتیه که یک افسانه کم ارزش تلقی میشه یا گوگل میگه چنین موردی نیست. بعضی از مردم این نظر رو دارن که “خب، بذار ببینیم من به لیست نتایج جستجو میرم. هی من در ۱۰ نتیجه اول جستجو لینکی رو می‎بینم که برای ۰۴/۰۳/۱۹۹۸ هست! این قدیمیه، این یه لینک قدیمیه. خب کی می‎تونه به من بگه که قدیمی بودن مهم نیست؟ که عمر دامنه مهم نیست؟”

 ‎

دلیلش اینه که من فکر می‌کنم چیزی که شما می‎‏بینید یک رابطه (همبستگی) هست نه علت و معلول!
به این دلیله که بسیاری از افرادی که قبل از همه در هر حوزه آن دامنه‌ها را ثبت کرده‎اند، کارهای درست زیادی انجام داده‎اند. آن‎ها بهترین نام‎های دامنه را ثبت کرده‎اند. آن‎ها دقیقاً دامنه‎ای که می‎خواستند رو به دست آوردن. گاهی اوقات دامنه‌های کوتاه. آن‎ها برندهای خودشون رو ایجاد کردن. آن‎ها زمان زیادی رو برای برندسازی در اختیار داشتن به این معنی که افراد زیادی اونها رو شناختن، بهشون لینک دادن و اونها رو مرجع می‎دونن. آن‎ها در رسانه‎ها و مطبوعات بوده‎اند. آن‎ها در دایرکتوری‎ها و لیست‎ها و از طرف افرادی خیلی بزرگ و مهمی لینک گرفته‎اند. مقدار زمانی که یک بیزنس در قدرت مانده است، ضرورتاً از تأثیرات همه این مراجع و مستندات بوده است. به این دلایل، شما می‌بینید که تعداد خیلی زیادی از سایت‎های قدیمی موفق‌تر به نظر میرسن.

 ‎

در واقع من می‎خوام بگم که اگر شما امروز یک سایت ایجاد کنید و تمام کارهایی رو انجام بدید که این سایت‎ها در طول ۱۰ سال انجام دادن، می‎تونید رنک بهتری نسبت به اونها دریافت کنید. دلیلش اینه که شما این لینک‌ها، شهرت و آن برند رو سریعتر به دست آوردید و بنابراین سرعت شتاب شما بسیار بیشتر است.

 ‎

وقتی مردم به برخی سایت‎ها مثل توئیتر نگاه می‎کنن، “میگن واو، توئیتر یک کمپانی شگفت انگیزه! در چهار سال گذشته، کاربران آنان به ۱۲۰ میلیون نفر افزایش یافته.” اما آن‎ها اون سایت رو در برابر چیزهایی مثل سایت eBay مقایسه نمی‌کنن که بیش از چند صد میلیون کاربر داره؛ آن‎ها این کار را در یک زمان که با هم وجود داشتن و قادر به انجام دادن این کارها در یک بازه زمانی بودن انجام دادن. برای همینه که من فکر می‎کنم یک رابطه (همبستگی) وجود داره نه علت و معلول. من می‎خوام که در مورد استناد کردن‏‎های الکی و بی ارزش مراقب باشید. مثل “اوه، من هرگز قادر به برتر بودن نسبت به اونها نیستم چون اونها سایتشون رو قبل از من ساختن”. در این مورد نگران نباشید.

 ‎

پرسش دوم، قدمت ثبت دامنه چطور؟

گوگل این مسئله رو مطرح کرده، یک مورد همونه که من فکر می‌کنم مت کاتز جایی در ویدئوهای خود گفته “ما ممکنه به این نگاه کنیم که یک دامنه برای چه مدت ثبت شده چرا که اسپمرها، دومینرها و بازاریابان و باقی افرادی که گاهی اوقات قصد دارن نتایج جستجوهای ما را تغییر دهند، اغلب دامنه‎هایشان را به کوتاه ترین زمان ممکن ثبت می‎نمایند”. حتی ایده‎هایی هم مثل این وجود داره که برای تست دامنه یک دامنه را برای مدت ۳۰ روز یا غیره بگیرید و بعد آن را برگردونید.

 ‎

بنابراین ما معمولاً به افرادی که دامنه‎هاشون رو یک یا دو ساله ثبت می‎کنن نسبت به افرادی که پنج یا ده ساله ثبت می‏کنن اخم می‌کنیم و در انجمن سئو (مربوط به سایت moz.com) هم این حرکت به شدت وجود داره که “اوه، شوووت! بذار برم دامنه‎ام رو برای مدتی بسیار طولانی ثبت کنم”.

 ‎

برای بار دوم من قصد دارم این مورد رو یک افسانه بنامم. بله، این می‎تونه موردی باشه که با بسیاری از علائم دیگه در ارتباط باشه مثل “واو، ما علائمی از اسپم می‎بینیم، ما علائمی از دستکاری می‎بینیم، ما علائمی از لینک‎های خریداری شده تقلبی می‎بینیم. دامنه آن‎ها فقط برای یک سال ثبت شده (!) سایت آن‎ها بر روی دامنه .cc یا .info ایجاد شده (!) و …”

 ‎

آن‎ها می‌تونن به معیارهایی نظیر این موارد نگاه کنن، ولی اگر الگوی مبارزه با اسپم رو از این موارد ایجاد کنن، اونها می‎تونن برای شما دردسر ایجاد کنن. که من واقعاً نمی‎خوام در مورد آن نگران باشید. اگر عدم ثبت ۵ ساله یا ۱۰ ساله فقط بر اساس بودجه شما بوده باشه و شما فقط به دلیل ذخیره مقداری پول برای چیزای دیگه به دنبال این گزینه رفته باشید چی؟

 ‎

بهرحال، اگر بودجه کافی داشته باشید چی؟ من احتمالاً دامنه رو برای مدت زمان طولانی تری ثبت می‎کنم. نه لزوماً به دلایل سئو SEO، بلکه به این دلیل که ممکنه شما سال آینده این موضوع رو فراموش کنید یا واقعاً خسته کننده باشه که برگردید و دامنه هاتون رو مجدد تمدید کنید یا ممکنه شما در مسافرت باشید و به ایمیل‎تون دسترسی نداشته باشید و نتونید ایمیل‎های ارسالی رو بررسی کنید. این واقعاً یک کابوسه. یا اینکه رجیسترار، ایمیل شما رو اشتباه ذخیره کرده باشه که مشکل ساز میشه. بنابراین به این دلایل، ثبت طولانی مدت یک دامنه ممکنه کمک کنه (بهتر باشه).

 ‎

پرسش سوم، آیا لینک‎های قدیمی یا لینک از صفحات یا سایت‎های قدیمی نسبت به لینک‎های جدید رنک را بیشتر افزایش می‌دهد؟

در اصل دو ایده کلی وجود داره. در اینجا صفحاتی از تاریخ های متفاوت وجود داره مثلاً از سال ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۰۸ و امروز.
ایده اول اینکه این لینک‎‏ها قدرتمند هستن چون از دامنه‎‏ها یا صفحاتی بسیار قدیمی به این سمت اومدن. و ایده دوم اینه که دلیلش این نیست که این صفحات بسیار قدیمی هستن بلکه دلیلش اینه که خود لینک‎ها برای مدت خیلی زیادیه که در اون صفحات قرار گرفته‎اند و به واسطه عمری که دارن قدرتمند شدن. نمی‎دونم، شبیه “جدای پیر” که در طول سال‎ها نیرو در اونها رشد کرده و قدرت گرفتن! نیرو در او رشد می‎کند!!! (نگارنده: درحال مسخره کردن این طرز فکر با اشاره به مجموعه فیلم‎های جنگ ستارگان).

 ‎
من در واقع با هر دو ایده مشکل دارم. حداقل با این ایده که این‏ها دلیل قدتمند بودن لینک‎ها هستن مشکل دارم.
بله، این یک مورد محتمله -که در موردش صحبت کردیم- که اگر یک لینک برای مدت طولانی در یک سایت به یک صفحه از سایت اشاره می‎کنه، حتماً اون یک صفحه مهم از یک وب سایته مهمه.

 ‎
(اما) مقدار زیادی از حجم وب پوسیده میشه!!ً! ما به مقدار پوسیدگی (زوال) وب در فهرست ایندکس‎های Linkscape نگاه می‎کنیم (بخشی از گزارشات وب سایت Moz.com) و می‎بینم که بیش از ۸۰ درصد از لینک‎هایی که (قبلاً) ما از آن‎ها درخواست اطلاعات می‏‎کردیم با پاسخ ۲۰۰ توسط سرور مواجه می‎شدیم و اطلاعاتی را در آن صفحات می‎دیدیم اما بعد از ۱۲ تا ۱۸ ماه، تمام آن اطلاعات از بین رفته. (نگارنده: کدهای سری ۲۰۰، به این معنی است که درخواست ارسالی به سرور، با موفقیت دریافت، پردازش و پاسخ داده شده است).

 ‎
بنابراین به این حقیقت فکر کنید که میلیاردها میلیارد صفحه در وب جهان گستر وجود داره که فقط ۲۰ درصد از اون‌ها در طول یکسال به سال بعد حفظ میشن.
آره، حالا شما می‏‎تونید اینو درک کنید: هی! این صفحات مهمن. آن‎ها لینک‎ها رو نگه داشتن. آن‎ها رفرنس‎ها رو حفظ کردن. پس واضحه (که این سایت‎ها) دارن به کارشون ادامه میدن. مردم هنوز فکر میکنن مهمه که به آن‎ها اشاره کنن (منظور اشاره با لینک به منابع مهم و با ارزش وبه).
این ممکنه دلیل واقعی باشه که چرا لینک‎‏های قدیمی با ارزش‏تر هستن نه فقط به این دلیل که مدت زیاده که اونجا گذاشته شدن.

 ‎

به عنوان یک نتیجه فرعی از این سوال، بسیاری از مردم نگرانن، یا در موردش ابهام دارن که “اوه، نه! چی میشه اگر لینک‌های من از بین بره؟! چی میشه اگر من اون صفحات رو (موقتاً) حذف کنم و دوباره ایجادشون کنم؟ یا چی میشه اگر کسی که باهاش تبادل لینک کردم سایتش تبدیل به ارور ۴۰۴ بشه و توی نسخه جدید سایتش لینک من برای مدتی نباشه و بعداً اضافه بشه؟ آیا روند کهنگی این لینک‎ها از بین میره؟”
مثل یک شراب خوب که یکی اتفاقی چوب پنبه درب اون رو باز میکنه و دوباره میذاره سر جاش و حالا دیگه در معرض اکسیژن قرار گرفته و اون طعم خوب واقعی رو نمیده!!! (در حال مسخره کردن این طرز فکر)

 ‎

نه! نه! نه! نه!
نمی‎تونم بهتون بگم چقدر از بابت این طرز فکر غرق عرق شرمم! حتی اگر اطمینان داشته باشید که من در مورد این موضوع در اشتباهم، بازم من فکر می‌کنم که از این خبرا نیست!
این مورد امکان پذیر نیست که اگر لینک شما در سال ۲۰۰۱ ایجاد شده یا در ۲۰۰۱ در یک صفحه قرار گرفته و سپس در سال ۲۰۰۴ به مدت یک سال ناپدید میشه –این احتمالاً در این مدت یکساله به شما لطمه میزنه- و اون لینک دوباره در سال ۲۰۰۵ برمی‎گرده و تا سال ۲۰۱۱ در ۶ سال گذشته وجود داشته، اینطوری نیست که اوه! چقدر افتضاح شد اگر اون یک سال لینک در اونجا قرار می‎گرفت. این موضوع رو می‎تونید به ماه و حتی هفته هم تأمیم بدید. خب من نمی‎‏خوام خیلی روی این طرز فکر تأکید کنم.

 ‎

پس من در مورد لینک باید نگران چه چیزهایی باشم؟
– لینک از کجا آمده؟
– آیا از یک سایت بزرگه؟
– اگر از یک سایت بزرگه، آیا هم موضوع با مخاطبان سایت منه؟
– آیا ترافیک بالایی داره؟
– آیا ترافیک زیادی برای شما ارسال می‎کنه؟
– آیا اون لینک انکرتکست مناسبی داره؟ (anchor text به معنی متنی که لینک‌دار شده)
– آیا به صفحه مناسبی از سایت من اشاره می‎کنه؟
– آیا دامنه اون سایت دامنه قوی هست؟
– صفحه‎ای که لینک در اون قرار گرفته صفحه قوی و مناسبی هست؟

 ‎

خیلی خوب! پس در مورد موضوعات مربوط به عمر دامنه استرس نداشته باشید. من شرط می‌بندم که اگر ما یک همبستگی برای رنکینگ در نظر بگیریم، احتمالاً دقیقاً همین الگو رو برای SEO خواهیم دید که چرا دامنه‎های قدیمی نسبت به دامنه‎های جدید رنک بهتری دریافت نموده‌اند. همچنین من مخالف این موضوعم که اگر می‎تونستیم موارد فوق رو در سیستم رنکینگ گوگل قرار بدیم. هیچ تأثیری از رابطه علت و معلولی می‎تونستیم ببینیم؛ هرچند ما عوامل مؤثر در رنگینک رو آزموده‎ایم. من فکر می‎کنم این فقط یک موضوع استنباطی و قابل درکه (نگارنده: منظورش اینه که تأثیر عمر دامنه در سئو بطور مستقیم قابل مشاهده نیست و باید با استنباط درک کرد چطور تأثیر گذار بوده).

 ‎

separator

نتیجه گیری

با استناد به آموزه‎های شفاف و بسیار دقیق Rand Fishkin از مدرسان سایت moz.com می‎توان دریافت عمر دامنه وب‌سایت به شکل یک رابطه همبستگی با عوامل دیگری در سئو، و به گونه‎ای غیر مستقیم می‎تواند در جایگاه لینک در نتایج جستجو تأثیر گذار باشد اما نه به تنهایی. به عبارت دیگر، یک دامنه قدیمی که هرگز سایتی بر روی آن نبوده و هرگز لینکی از هیچ مکانی از وب به آن اشاره نشده است ذره‎ای اختلاف با دامنه‌ای که همین امروز به ثبت رسیده است ندارد. و نیز ارزش دامنه‎های قدیمی که سال‎هاست وب‎سایتی بر روی آن‎ها وجود دارد در رابطه مستقیم با میزان فعالیت مدیر وب سایت در زمینه‌هایی نظیر لینک بیلدینگ (تولید لینک) و تولید محتوی غنی بر روی سایت است. در واقع می‎‏توان چنین گفت، وب سایتی که بیش از ۱۰ سال عمر دارد اما سال‎هاست که بروزرسانی نشده و هیچ لینکی برای آن ایجاد نشده و هیچ فعالیت آف پیج سئوی مفیدی نداشته است، با وب سایتی که در چند ماه گذشته راه اندازی شده هیچ اختلافی ندارد و حتی ممکن است به مراتب بی ارزش‎تر و ضعیف‎تر باشد.

 ‎ ‎

در مجموع می‎توان چنین گفت اگر به فکر خرید دامنه‎ای قدیمی هستید که هرگز وب‏سایتی بر روی آن نبوده است، بدانید اختلاف ارزش ریالی این دامنه نسبت به دامنه‎های تازه تأسیس بی پشتوانه است! پس بهای اضافی بابت چیزی که ارزشی ندارد نپردازید. همچنین چنانچه در شرف تأسیس وب سایت جدیدی هستید، سعی کنید نخستین کار شما، بالا آوردن سایت با یک صفحه اینتروی ساده با مختصر توضیحی در ارتباط با موضوع فعالیت وب سایت باشد و سایت خود را در گوگل ثبت کنید تا زمانی که وب سایت شما آماده می‎‏شود، از مدت ۳-۴ ماهه شمولیت الگوریتم گودال ماسه بازی گوگل کاسته شده باشد.

 ‎ ‎

امید است این آموزش راهگشای شما عزیزان در انتخاب مسیری صحیح و کم هزینه در راه اندازی وب سایت موفق و پربازده باشد. باعث افتخار است در ارتباط با این آموزش، از دیدگاه و تجربیات شما خوبان بهرمند شویم. منتظر آموزش‏‎های آتی آموزشگاه وب سایت دی بی اس تم باشید.

 ‎ ‎