دامنه را بخریم یا ثبت کنیم؟

  ‎‎

همگام با پیشرفت تکنولوژی و گسترش تمام ابعاد فضای مجازی در زندگی حقیقی انسان‎ها، تمایل به راه اندازی یا طراحی وب سایت در میان اشخاص حقیقی و حقوقی با شتاب فزاینده ای درحال پیشروی است. عدم درج آدرس وب سایت بر کارت ویزیت اشخاص نوعی واپسماندگى تلقی می شود. روز نوشته های دفتر خاطرات اشخاص تبدیل به بلاگ نویسی های آنلاین یا جستارهای ایشان در صفحات شبکه های اجتماعی شده است. کسب و کارهای آفلاین می‎دانند چنانچه همگام با توسعه تکنولوژی و تغییرات سریع جامعه گام برندارند و وب سایت شرکتی یا خدماتی خود را تأسیس نکنند، به زودی بازی رقابت در تجارت آزاد را خواهند باخت و دولت ها در تلاشند با حرکت به سوی فضای مجازی و تحقق اهداف دولت الکترونیک، نظام بروکراسی و معایب شیوه های کهن خدمات رسانی را ریشه کن کنند.

  ‎‎

شاید شما نیز در شرف تأسیس وب سایت شخصی، تجاری یا شرکتی خود بوده و به دنبال دامنه ای مناسب برای وب سایت خود می گردید. پیش از این در مقالات انتخاب بهترین دامنه و راهنمای انتخاب دامنه مناسب شما را با کلیدی ترین نکات انتخاب دامنه مناسب آشنا نموده ایم. با این حال ممکن است هنوز یک سؤال مهم در ذهنتان بی پاسخ مانده باشد. دامنه را بخریم یا ثبت کنیم؟

  ‎‎

امروزه تجارت دامنه تقریباً در تمام کشورهای جهان به یکی از پرسودترین مشاغل تبدیل شده و بسیاری از نام های دامنه خوب، پیش از این به منظور استفاده واقعی اشخاص یا احتکار و فروش، به ثبت رسیده اند. احتمال آنکه در این زمان بتوانید دامنه ای خوب و مناسب با پسوندی متعارف آزاد برای ثبت پیدا کنید بسیار اندک است. حتی اگر ترکیبات معنی دار دو یا چند حرفی و یا اشتباهات تایپی کلمه مورد نظر را با یکی از دامنه های سطح بالا یا دامنه ملی ایران (.ir) بررسی کنید ممکن است با پیغام ثبت بودن آن نام مواجه شوید.

  ‎‎

انتخاب دامنه مناسب برای برندینگ

تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید! کسب و کار شما تا چه میزان مبتنی بر وب است؟ در صورتی که وب سایت شما تنها در نقش یک کاتالوگ آنلاین بوده و سهم قابل توجهی در سیاست های تبلیغاتی و بازاریابی شرکت شما ندارد، پرداخت مبالغ چشمگیر بابت خرید دامنه‎ی حرفه ای یا طلایی اشتباه است. انتخاب دامنه مناسب یکی از مهمترین گام های پیش از راه اندازی سایت بوده و اشتباه در این مرحله غیر قابل بازگشت و جبران است. با این حال چنانچه بخش قابل توجهی از تمام سرمایه تان را صرف خرید دامنه مطلوب کنید، احتمالاً به دلیل کسری بودجه، کسب و کارتان با شکست زود هنگام مواجه شده و دامنه ای که خریده اید هیچ منفعتی برایتان نخواهد داشت!

  ‎‎

همواره یک شیوه کاهش هزینه استارت آپ هایی که پشتوانه مالی و توان ریسک بالا در تهیه دومین طلایی ندارد، انتخاب واژه ای خوش آهنگ معنی دار یا بی معنی – مرتبط یا بی ارتباط – مناسب برای برندینگ است تا برند جدید خود را تشکیل دهند. این شیوه تنها در صورتی کارآمد است که شما پیش از این برند خود را ایجاد نکرده اید. در غیر این صورت، بسیار مهم است که از مالکیت معنوی نام تجاری خود در فضای مجازی نیز محافظت نمایید. تعهد شما نسبت به برند خود باعث خواهد شد که بالاجبار، دامنه هم نام با برند خود را از صاحب فعلی آن خریداری نمایید. به هر میزان که دامنه هم نام با برندتان طلایی تر باشد، مبلغ پرداختی بابت آن احتمالاً بالاتر خواهد بود. پس خود را برای شنیدن مبلغی که انتظار آن را ندارید آماده سازید!

  ‎‎

چرا نام دامنه باید با نام برند یکسان باشد؟

برندسازی پروسه ای بسیار سخت، طولانی مدت و پر هزینه است. هیچ برندی به آسانی به وجود نیامده و نمی توان به آسانی آن را تغییر داد. در اغلب اوقات مشتریان و مخاطبان شما انتظار دارند که با تایپ نام برند شما در نوار آدرس مرورگر خود به وب سایت شما هدایت شوند. اگر نام برند شما “کیان” است، تقریباً تمام مخاطبان این برند انتظار دارند که با تایپ نام kian.com یا kian.ir به وب سایت شما وارد شوند. در چنین شرایطی اگر آدرس وب سایت شما آدرس دیگری باشد، احتمالاً بخش قابل توجهی از مشتریان و مخاطبان خود را از دست داده و باب سوء استفاده از برند خود برای رقیبان و فرصت طلبان را باز گذاشته اید. این موضوع خود در اعتبار نام تجاری شما تأثیر گذار است.

  ‎‎

تأثیر نام دامنه در سئو

بازاریابی و تبلیغات جزء لاینفک هر کسب و کار آنلاین یا آفلاینی است اما در فضای مجازی جذب مشتری از سوی موتورهای جستجوگر حرف اول را می‎زند. برای آنکه بتوانید وب سایت خود را با کلمات کلیدی مرتبط با موضوع اصلی فعالیت خود به موقعیت مطلوبی در نتایج جستجوها برسانید، باید زمان، انرژی و هزینه فراوانی صرف کنید. در مجموعه مقالات انتخاب دامنه مناسب به ۱۰ معیار مهم در انتخاب نام دامنه اشاره کردیم. گفته شد که نام دامنه بهتر است متناسب با موضوع فعالیت اصلی شما، حاوی کلمه کلیدی اصلی موضوع سایت و نیز با سابقه طولانی مدت باشد.

  ‎‎

چنانچه دامنه تازه ای به ثبت برسانید و بر برندینگ و جایگاه دامنه در ترتیب قرار گیری نتایج جستجوگرها تمرکز کنید، حتی در صورتی که بسیار فعال باشید، به دلیل سیاست های گوگل و شدت رقابت میان وب سایت ها در فضای مجازی، به یقین در کمترین حالت ممکن بیش از ۲ سال به طول خواهد انجامید تا وب سایت شما در بین مخاطبان هدف شناخته شده و نیز نزد موتورهای جستجوگر نیز محبوب شود. میزان انرژی و هزینه ریالی که در مدت چندین ساله بابت انجام فعالیت های مذکور صرف خواهید کرد تا به محبوبیت، جایگاه و ترافیک روزانه مورد انتظار دست یابید، بسیار فراتر از آن چیزی خواهد بود که اکنون به آن فکر می کنید. در ابتدای راه در بسیاری از معیارهای سنجش محبوبیت سایت آمار ضعیفی خواهید داشت و اگر بخواهید فعالیتی سالم به دور از هرگونه تقلب و روش های کلاه سیاه انجام دهید، به دلیل تازه تأسیس بودن وب سایت و به تبع آن عدم برخورداری از بسیاری از معیارهای مثبت سایت های بزرگ، مخاطبین و مشتریان بالقوه به سختی به شما اعتماد خواهند نمود و همچنین درخواست شما برای پیوستن به دایرکتوری های معتبر آنلاین، تبادیل لینک با وب سایت های معتبر مشابه و … را پس خواهند زد!

  ‎‎

همواره یک پیشنهاد مقرون به صرفه و عاقلانه به صاحبین مشاغلی که به تازگی قصد گسترش فعالیت خود در بستر وب را دارند، خریداری نمودن یک وب سایت قدیمی هم موضوع با موضوع اصلی فعالیت شان و سپس ایجاد تغییرات بنیادی مطابق با نیاز خود بر سایت و بهینه سازی آن در مسیر مطلوب است. با خرید یک وب سایت معتبر قدیمی با دامنه خوب که نزد مخاطبان خود و موتورهای جستجوگر محبوب است، تنها یک وب سایت نخریده اید بلکه برای خود چند سال زمان خریده اید! همچنین چنانچه قصد راه اندازی یک وب سایت عمومی با موضوعاتی نظیر دانلود، موسیقی، علمی، تفریحی و … دارید، باز هم خرید یک وب سایت با دامنه خوب و سابقه و اعتبار مطلوب نزد مخاطبان و موتورهای جستجوگر، به دستیابی شما به اهداف تان سرعت بسیاری خواهد بخشید.

  ‎‎

البته نباید انتظار داشته باشید که بتوانید یک وب سایت آماده که حاصل چندسال هزینه و تلاش یک شخص یا یک گروه و با دامنه ای مناسب است را با قیمت اندکی خریداری کنید. اما می توانید با این دید به این موضوع نگاه کنید که چندین برابر مبلغی که امروز بابت خرید وب سایت هدف هزینه کرده اید در آینده باید صرف فعالیت های تبلیغاتی، بازاریابی، سئو و برندینگ وب سایت تازه تأسیس خود می نمودید تا به مکانی برسید که امروز بدون صرف زمان و انرژی به آن دست یافته اید.

  ‎‎

دامنه را بخریم یا ثبت کنیم؟چه زمانی ثبت دامنه نسبت به خرید دامنه برتر است؟

‎‎۱- اگر سرمایه کافی برای راه اندازی وب سایت یا کسب و کار آنلاین خود در اختیار ندارید، هرگز بخش زیادی از این سرمایه محدود را برای خرید یک دامنه حرفه ای هزینه نکنید. اجرای طرحی که با تأخیر زیاد و با دشواری بیشتری به نتیجه رسد بسیار بهتر از اجرایی است که پس از گذشت مدتی کوتاه از آغاز پروژه، به دلیل کسری بودجه شکست خورده و تمام سرمایه شما را به باد دهد.

  ‎‎

۲- اگر محصول جدیدی تولید نموده اید، هرگز از برندی مشابه برای نام گذاری تقلید نکنید. راه اندازی وب سایتی با دامنه ای تقلید از وب سایت رقبا یا حتی خرید وب سایت رقبا و عرضه محصول خود در آن وب سایت، اشتباهی جبران نشدنی است چرا که در حالت نخست شما را جدی نگرفته و اسپمر و حتی غیر متعهد به اخلاقیات خوانده و در حالت دوم مشتریان وب سایت رقبای شما به احتمال زیاد به شما وفادار نخواهند ماند و احتمال آنکه محصول یا سیاست های تبلیغاتی و فروش شما باب میل‎شان نبوده و سرمایه و اعتبار شما به هدر رود بسیار زیاد است.

  ‎‎

۳- اگر جدیتی در هدف شما از تأسیس یک وب سایت نیست، برای آن هزینه گزاف نکنید. بسیار دیده شده که دامنه هایی در مرز ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بابت راه اندازی یک سایت خبرخوان که اخبار روز را از وب سایت های خبری معتبر از طریق فید فراخوانی کرده و فعالیتی کاملاً هرز و اسپم داشته و هیچ اعتبار و آینده ای ندارد خریداری شده است. همچنین اگر برنامه طولانی مدتی برای وب سایت خود ندارید و وب سایت شما به اصطلاح یک سایت فصلی است، دامنه و اعتبار سایت چندان اهمیتی ندارد پس پیشنهاد می‎کنیم بجای خرید دامنه، بر روی تبلیغات تمرکز کنید.

  ‎‎

۴- اگر دامنه مطلوب شما با پسوندی متعارف (نظیر com و ir) هنوز آزاد مانده و قبلاً به ثبت نرسیده است، چنین دامنه ای نسبت به دامنه های قدیمی کم ارتباط تر، در کفه سنگین تر ترازو قرار خواهد گرفت. در واقع اصل قدیمی بودن دامنه یک اصل مطلق نیست که همواره بر تمام گزینه های موجود ارجحیت داشته باشد. گاهی اوقات دامنه آزادی که کشف کرده اید آنقدر عالیست که پیشنهاد می شود بر سایر گزینه ها چشم بپوشید.

چرا وب سایت ها فروخته می شوند؟

پرسش مهمی که ذهن بسیار از مخاطان این جستار را به خود اختصاص می دهد آن است که اگر وب سایت x که قصد خرید آن را داریم وب سایت موفقی است، چرا صاحب فعلی آن قصد فروشش را دارد؟ آیا مشکلی در این وب سایت نهفته است؟

  ‎‎
در واقع شاید واقعاً مشکلی وجود داشته باشد. در این اصل که شما موظف هستید پیش از خرید یک وب سایت بسیار تحقیق نموده و از دوستان و معتمدان یا مشاوران با تجربه تر در این خرید راهنمایی بگیرید شکی نیست. اما در اغلب موارد به دلیل بی برنامگی و ضعف مدیریت فعلی در رسیدگی به مشکلات وب سایت، آن سایت فروخته می شود. بسیاری از وبمستران پس از صرف هزینه های فراوان بابت اسکریپت، قالب، تبلیغات، سئو، برندینگ، دستمزد طراح و نویسنده و … به این نتیجه می رسند که سایتشان آنطور که تصور می‎کردند پرمخاطب یا درآمدزا نیست.

  ‎‎

در واقع بسیاری از مدیران سایت ها به دلیل آنکه تجربه و دانش یک وبمستر واقعی را ندارند، بابت کوچکترین موارد باید هزینه‎ای به فردی پرداخت نمایند تا آن مورد انجام شود. هزینه های سرسام آور وب سایت های پربازدید باعث خواهد شد که پس از مدتی به نتیجه رسند که انتظارات شان برآورده نشده و زمان شان تلف شده است. در اغلب موارد در چنین شرایطی با یک اطلاعیه در سایت یا در مکان هایی که وب مستران جمع هستند، وب سایت خود را به قیمتی برابر و یا حتی کمتر از مجموع هزینه هایی که کرده اند به فروش می رسانند. شما می توانید با مالک فعلی وب سایت ارتباط برقرار کرده و سایت را با مبلغی توافقی خریداری نمایید. نکته مهم این است که اگر شما نیز در راستای افزایش دانش و مهارت وب مستری خود نکوشید، روزی وب سایت خود را با مبلغی توافقی خواهید فروخت!

  ‎‎

جمع بندی
در هنگام انتخاب یک نام دامنه مناسب برای وب سایت آینده خود، تنها یک سایت بررسی کننده وضعیت ثبت دامین را باز نکنید و دامنه های آزاد را سرچ کنید! گاهی لازم است برای دستیابی به اهداف خود و یا تسریع در فرایند پروژه ای که در پی تکمیل آن هستید، نیم نگاهی بر دامنه های آماده برای فروش و یا حتی وب سایت های آماده داشته باشید. اگر اهدافی بلند مدت یا برنامه خاصی برای وب سایت خود ندارید و یا در پی ایجاد برند جدیدی با نام اختصاصی برای محصول یا خدمات خود هستید که آن نام برای ثبت آزاد است، می‌توانید ضمن رعایت نکاتی که پیش از این گفته شد دامنه آزاد مورد نظر را ثبت نموده و فعالیت خود را آغاز نمایید. اما چنانچه در این جرگه نمی گنجید، بهتر است قبول کنید که تجارت دامنه یک واقعیت اقتصادی است و فردی سالها پیش دامنه ای که امروز شما به آن نیازمندید را ثبت نموده تا شما با او تماس گرفته و دامنه را خریداری نمایید (برای یافتن شماره تماس یا ایمیل صاحبان دامنه، کافیست از دامنه مورد نظر هو ایز whois گرفته و اطلاعات تماس وی را استخراج نمایید).

  ‎‎

همواره به خاطر بسپارید این اشخاص معمولاً دلالان فضای مجازی بوده و ابتدا به شما قیمت هایی خواهند گفت که ده ها برابر بیشتر از قیمتی است که در نهایت راضی به آن خواهند شد! یادتان باشد اگر احساس کنند شما به آن دامنه نیازندید، ترجیح می‎دهند یا دامنه را به چندین برابر قیمت واقعی به شما بفروشند و یا آن را نگاه نداشته و سالانه بین ۵ تا ۴۰ هزارتومان هزینه تمدید آن را بپردازند تا در نهایت دوباره با آنها تماس بگیرید! البته تمام اشخاص این چنین نیستند اما بهرحال پیشنهاد می شود در هنگام خرید دامنه از یک فرد معتمد کاربلد و با تجربه کمک بگیرید که در دام چنین افرادی نیفتید.

  ‎‎

این برای ما مایع افتخار است که تجارب، دیدگاه ها و نقدهای شما عزیزان را در این ارتباط بخوانیم. در تجارب شما آموزشهایی نهفته است که در هیچ کتاب نیست پس لطفاً ما و سایر کاربران آموزشگاه دی بی اس تم را از مطالب ارزشمند خود بهرمند سازید.

  ‎‎