راهنمای انتخاب و خرید قالب

چه قالبی برای سایت یا فروشگاه من مناسب است؟

پرسش بالا دغدغه بسیاری از وبمسترانی است که یا قصد راه اندازی سایت تازه ای دارند و یا می خواهند با خرید قالب و استفاده از یک پوسته جدیدتر و پرامکانات تر، فضای تازه ای برای خود و بازدیدکنندگان سایت شان ایجاد کنند؛ اما در انتخاب قالب برای سایت شان دچار تردید و سردرگمی شده اند.

انتخاب قالب سایت یک موضوع سلیقه ای اما در عین حال تخصصی است. اگر تنها بر حسب سلیقه شخصی اقدام به خرید قالب نمایید، به احتمال زیاد کمی پس از استفاده از قالب، بسیار زود از خرید خود منصرف خواهید شد مگر آنکه بسیار خوش شانس باشید و دقیقاً همانی باشد که نیاز دارید. و همچنین اگر تنها بر مبنای دلایل منطقی قالبی را انتخاب کنید، ممکن است کاربران سایت تان با ظاهر سایت ارتباط برقرار نکرده و نتوانید از تمام ظرفیت بازدید و کاربران سایت یا فروشگاه خود بهره بگیرید.

پس اولین و یکی از مهمترین پیشنهادات ما به خوانندگان این آموزش آن است که در هنگام بررسی و انتخاب قالب، اجازه ندهید تنها عامل تصمیم گیری، احساس شما نسبت به قالب باشد بلکه سعی کنید قالبی را برای خرید انتخاب کنید که در آن دلایل منطقی نیز احساسات شما را تأیید می کنند. در تصمیم گیری های احساسی ممکن است خیلی زود متوجه شوید در انتخاب اشتباه کرده اید و قالبی را برگزدید که تمام نیازهای شما را پاسخگو نیست. اما احساس رضایت همراه با دلایل منطقی معمولاً منجر به تصمیم گیری صحیح خواهد شد.

 


ریپ چیست؟ قالب ریپ شده چیست؟ قالب اورجینال چیست؟

copyrightشاید نام ریپ Rip و قالب های ریپ شده را شنیده باشید اما معنی آن را ندانید. در اصطلاح ریپ به معنی تجاوز به یک حق با انجام کپی غیر مجاز است و از آنجا که این اصلاح بیشتر در دنیای دیجیتال کاربرد دارد، این حق در اغلب موارد به همان حق کپی رایت ختم می شود. یعنی می توان ریپ را بطور ضمنی زیر پا گذاشتن حق کپی رایت و مالکیت با کپی غیر مجاز یک اطلاعات دانست.

سی دی های صوتی از نمونه های بارز دیسک های کپی رایت دار هستند چرا که به صورت عادی امکان کپی برداری فایل های صوتی بطور مستقیم از روی سی دی های صوتی ممکن نیست و برای آنکه بتوانید تراک های موسیقی روی یک سی دی صوتی اورجینال را بر روی رایانه خود بریزید، باید آن سی دی را ریپ Rip کنید.

 

اصلاح ریپ چطور در وب و موضوع قالب سایت وارد شد؟

مشخصاً نمی توان منشأ دقیق این اصطلاح را کشف کرد. با این حال آن دسته از کاربران قدیمی تری که پیشینه استفاده از اینترنت و حتی وبمستری آن ها به سال‌های دور باز می‌گردد، به خاطر دارند که در گذشته اصلی ترین تکنولوژی طراحی وب سایت، استفاده از فلش بود. تقریباً تمام وب سایت های اینترنتی با فلش طراحی می شدند که با توسعه زبان های برنامه نویسی و نشانه گذاری تحت وب، دوره طراحی سایت با فلش بطور کامل منقرض شد.

در گذشته به آسانی میشد با نرم افزارهای متعدد و یا حتی با ترفندهایی به صورت دستی کل یک وب سایت فلش را دانلود و از سورس های سایت مذکور استفاده کرد. ریپ قالب در طول زمان با توسعه زبان های برنامه نویسی توسعه پیدا کرد و بعدها هکرها و افرادی که به فرایند ریپ آشنایی داشتند اقدام به دانلود غیر قانونی قالب های وب سایت دیگران کردند. همچنین این اصطلاح به اشتباه به قالب هایی که ریپ شده نیستند اما بدون اجازه طراح یا مالک آن منتشر شده اند نیز تعمیم یافته است که بهتر است در این موارد از اصلاح “قالب غیر اورجینال” استفاده شود.

ریپ قالب در ایران یکی از مصادیق جرایم رایانه ای است و با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد شد. اما این تنها در صورتی است که قالب یک وب سایت ایرانی ریپ شده باشد و مالک و صاحب حق قانونی اثر بتواند در دادگاه ایران بر علیه هکر یا ریپر قالب شکایت قانونی کند.

متأسفانه در ایران به دلیل آنکه سختگیری نسبت به موارد نقض کپی رایت بین المللی وجود ندارد، بسیاری از وب سایت های عرضه کننده قالب سایت، اقدام به انتشار قالب های ریپ شده خارجی یا “قالب های غیر اورجینال” بدون کپی رایت خارجی می کنند. قالب هایی که بدون اجازه طراح یا مالک آن بطور کامل در نت منتشر شده اند و برخی وب سایت های ایرانی چنین قالبهایی را دانلود کرده، ترجمه و راستچین کرده و می فروشند!

 


چرا نباید قالب غیر اورجینال یا قالب ریپ شده خرید؟

نخست آنکه قالب های غیر اورجینال که بدون رضایت فروشنده یا مالک قانونی آن به هر نحو منتشر شده است، غیر قانونی، غیر اخلاقی و حتی می توان گفت دزدی است. خرید و فروش چنین قالب هایی صحیح نیست و راه اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی با قالب های غیر اورجینال یا ریپ شده اخلاقاً و قانوناً کار صحیحی نیست. بهتر از قالب را از کسی که طراح و فروشنده ان است تهیه کنید تا از کسی که نسخه دزدی قالب را می فروشد.

دوم آنکه زمانی که شما قالبی را از فروشنده قانونی آن می خرید، نزد آن فروشنده بر طبق مدت اعلام شده در قرارداد یا برگه شرایط خدمات، از پشتیبانی و آپدیت برخوردارید و در صورت بروز مشکل می توانید به تیم یا شخص برنامه نویس آن قالب اطلاع داده تا مشکل شما را حل نمایند یا شما را در انجام تنظیمات صحیح کار با قالب آشنا سازند.

سوم آنکه دنیای وب به شدت دنیای پویایی است. اسکریپت ها، ماژول ها و قالب ها با سرعت بسیار زیادی در حال توسعه و رفع مشکلات باقی مانده در نسخه های قبلی هستند. در این فضا حتی برای عظیم ترین اسکریپت ها حداقل هر یکی دو ماه یکبار یک نسخه جدید و یک به روز رسانی انتشار می یابد. دولوپرها و طراحان وب باید دائماً ماژول ها و قالب های خود را به روز نگه دارند و از سوی دیگر مشکلاتی که کاربران محصولات شان گزارش داده اند را در نسخه های بعدی برطرف نمایند.

دستیابی به نسخه های جدیدتر و به روز رسانی قالب ها چه به منظور رفع مشکلات نسخه قبلی و چه به منظور سازگاری با آپدیت های اسکریپت تنها زمانی میسر است که شما بطور مستقیم قالب را از طراح یا فروشنده قانونی آن تهیه کرده باشید. تا در زمان ارائه به روز رسانی های جدید، به آسانی بتوانید نسخه تازه قالب را از پنل کاربری سایت خود دریافت نموده و استفاده نمایید. خرید قالب از شخصی که قالب را بطور غیر قانونی می فروشد یعنی عدم دسترسی به نسخه های جدیدتر.

 


قالب را از کجا خریداری کنیم؟

پاسخ این پرسش تا حدود بسیار زیادی به جنس اسکریپت سایت یا فروشگاه شما مرتبط است. وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و مجنتو را می توان نام آشناترین و پر رونق ترین باز عرضه قالب، ماژول و خدمات مرتبط آنلاین دانست. برای هر کدام از اسکریپت های فوق وب سایت یا کمپانی هایی در سراسر جهان وجود دارند که بطور تخصصی در حال ارائه بسته های افزایشی توسعه ای نظیر ماژول، پلاگین، قالب و خدمات هستند.

معمولاَ قالب های کمپانی های توسعه دهنده به مراتب با کیفیت تر از قالب هایی است که آزادکارهایی از هر گوشه دنیا طراحی کرده اند و می فروشند. هرچند همیشه در هر موضوعی استثنائاتی هم هست اما استثناء موجب رد یک اصل نمی شود. کمپانی های طراح قالب معمولاً از گروه های کوچک یا بزرگ طراح و برنامه نویس تشکیل شده و نمونه کارهایی که ارائه می کنند بسیار باکیفیت تر کد نویسی شده و سالم تر هستند.

همچنین نکته حائز اهمیت این است همانطور که در بحث قالب های ریپ شده گفتیم، دنیای وب دنیای به شدت پویایی است و گاه لازم است در بازه های زمانی بسیار کوتاه به روز رسانی هایی انجام شود تا برقراری ارتباط سالم میان قالب و اسکریپت حفظ شود. کمپانی های طراح و توسعه دهنده وب معمولاً با یک نظم مشخصی اقدام به انتشار قالب نموده و می توان نسبت به انتشار نسخه جدید قالب در زمان بندی مناسب امیدوار بود. ولی قالب هایی که توسط یک آزادکار طراحی شده اند ممکن است آپدیت های مشخص و به موقعی نداشته باشند یا آنکه همواره این احتمال وجود دارد که دیگر هرگز آپدیت و به روز رسانی ای از جانب ایشان منتشر نشود! که در صورت بروز چنین اتفاقی مطمئناً با مشکل بزرگی مواجه خواهید شد.

 


تم فارست

themeforestتم فارست یکی از مجموعه های تحت مالکیت کمپانی بزرگ انواتو Envato.com است. تم فارست بر خلاف تصور عموم، یک کمپانی طراح قالب نیست بلکه یک فروشگاه قالب است. از کمپانی های بزرگ طراحی قالب گرفته تا آزادکارهای کم تجربه هرکس که محصولی طراحی کرده که مطابق استانداردهای این کمپانی است و به تأیید رسیده است، می تواند محصول خود را بر روی تم فارست برای فروش قرار دهد.

شرایط قرار دادن قالب بر روی تم فارست: http://themeforest.net/become_an_author

 

باید توجه داشت بسیاری از قالب های تم فارستی دارای دو مشکل اساسی هستند:

  1. بسیاری از قالب ها توسط آزادکارهای کم تجربه ارائه شده اند و گاهاً برخلاف ظاهر مناسبی که دارند، باطن مناسب و باکیفیی نداشته و در سورس قالب یا هسته ماژول های همراه قالب مشکلات برنامه نویسی بسیار زیادی نهفته است که در هنگام استفاده هر روز مشکلات تازه ای مشخص می شوند.
  2. نمی توان گفت تمام اما درصد زیادی از قالب های عرضه شده در تم فارست با زبان های راستچین از جمله زبان پارسی مشکل دارند. لازم به تأکید است این مشکل در تمام قالب های این کمپانی به چشم نمی خورد. به ویژه قالب هایی که طراحان پارسی یا عرب زبان داشته اند می توان با اطمینان بالایی نسبت به سالم کار کردن قالب و ماژول های همراه آن در زبان راستچین اظهار نظر کرد. اما این شرایط متأسفانه در بسیاری از موارد دیگر صدق نمی کند.

 

در کشورهای توسعه یافته غالباً طراحی و راه اندازی سایت به شرکت های خدماتی در این ارتباط سپرده می شود اما در کشورهایی نظیر ایران و سایر کشورهای پارسی و عرب زبان، راه اندازی سایت توسط شخص مدیر سایت یک موضوع طبیعی و جا افتاده ای است. از این رو یک سالی است که طراحان قالب در تم فارست دریافته‌اند که برای فروش بیشتر باید بر روی راستچین بودن قالب هایشان مانور بدهند.

در نتیجه به تازگی در صفحه فروش بسیاری از قالب ها، تصاویر یا حتی دموی زنده ای از نسخه راستچین یا RTL آن قالب به چشم می خورد. می توان گفت که قالب هایی که توسط طراح شان نسخه راستچین قالب آماده شده است بیشتر قابل اعتماد هستند و برای خرید می توان بر روی آن ها بیشتر حساب باز کرد.

هرچند که باید پذیرفت وجود یک دموی ساده از نسخه راستچین قالب، شرط کافی برای سازگاری قالب با زبان های راستچین نیست. برای آماده سازی یک دموی راستچین کافی است طراح قالب استایل هایی که نوشته است را (خیلی اوقات با نرم افزار) راستچین RTL کند و بهم ریختگی های آن در دمویی که کاربران می بینند را اصلاح کند. میان این نوع دموی راستچین از قالب با آن چیزی که شما در نهایت باید بر روی سایت خود نصب و استفاده کنید، گاهی هزاران سال نوری فاصله مکانی است!

 


راستچین سازی، ترجمه و بومی سازی قالب چیست؟

راستچین سازی در ساده ترین تعریف ممکن فرایندی است که در آن همه اجزای سایت جایشان آینه ای تغییر می کند. هر جزئی از قالب به صورت آینه ای از چپ به راست منتقل شده و برعکس. البته چنین اقدامی قطعاً خطاها و مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد که یکی از وظایف برنامه نویسی که قالب را راستچین می کند، برطرف سازی خطاهای به وجود آمده در حین انجام کار است.

هر قالب یک یا چند فایل زبان داشته که تمام عبارت های نمایش داده شده بر روی آن قالب در آن فایل ها وجود دارند و ترجمه قالب به فرایند ترجمه فایل های زبان قالب از انگلیسی به پارسی است.

اما بومی سازی پیچیده ترین و زمان‌بر ترین بخش کار است. نخست آنکه قالب های اورجینال به صورت ظاهر چپ چین طراحی شده اند و پس از راستچین کردن قالب ممکن است زیبایی قالب حفظ نگردد. در فرایند بومی سازی قالب باید بر روی حفظ زیبایی و جذابیت قالب در نسخه راستچین تمرکز شود. دوم آنکه در یک قالب بومی شده باید از فونت های پارسی استفاده شود و انتخاب بهترین فونت و بهترین سایز قلم برای هر جزء سایت و حتی انتخاب رنگ جدید برای قرار گیری در مکان جدید یکی از مراحل حساس بومی سازی قالب هاست.

در نهایت مهم ترین و مشکل ترین بخش بومی سازی یک قالب، رفع مشکلات قالب در زبان راستچین است. گاهی قالب ها یا ماژول های همراه قالب در زبان راستچین به مشکل خورده یا به طور کامل از کار می افتند و نیاز است برنامه نویسی که وظیفه بومی سازی قالب را بر عهده دارد، با اجازه طراح قالب، قالب یا ماژول های همراه آن را دیباگ کرده یا توسعه دهد تا در زبان راستچین نیز به درستی کار کند.

 


آپدیت نسخه بومی شده قالب های اورجینال

راستچین سازی قالب RTL

شاید الآن در ذهن شما نیز این پرسش نقش بسته باشد که با توجه به جریان به روز رسانی بدون توقف اسکریپت ها و پویای دنیا وب و ارائه نسخه جدید از قالب ها و ماژول ها در هر چند ماه یکبار، پس تکلیف نسخه بومی قالب اورجینالی که یکبار بومی شده است چیست؟ آیا با جایگزین کردن فایل های آپدیت قالب بر روی نسخه قبلی، تمام زحمات بومی سازی از بین می رود؟

 

خیر. دو شرایط اتفاق می افتد. یا شما قالب سایت یا فروشگاه خود را از کمپانی ها یا دولوپرهای خارجی (به عنوان مثال از سایت تم فارست) تهیه کرده اید و به یک برنامه نویس و مترجم قالب ایرانی سپرده اید تا قالب سایت یا فروشگاه تان را بومی سازی نماید. که در این صورت باید فایل های بومی شده قالب را از وی درخواست کنید بطور جداگانه در اختیارتان قرار دهد و هر زمان آپدیتی منتشر شد، فایل های بومی سازی شده نسخه قبلی را بر روی آن قرار داده و جایگزین نسخه فعلی سایت خود کنید که بومی سازی سایت تان از بین نرود.

و یا شما قالب سایت یا فروشگاه خود را بطور غیر مستقیم از طریق یک نمایندگی ایرانی از آن کمپانی تهیه کرده اید که نسخه بومی شده قالب را مستقیماً در اختیارتان قرار داده و هر زمان آپدیتی منتشر شود، نسخه بومی شده جدید آن قالب را به شما خواهد داد. نظیر کاربران وب سایت دی بی اس تم.

 

یقیناً متوجه هستید که در زمان ارائه آپدیت برای یک قالب نه تنها فایل های استایل CSS قالب ها به روز رسانی می شوند، بلکه هسته قالب ها نیز در بسیاری از موارد دیباگ شده و به روز رسانی می شوند. قرار دادن فایل های بومی سازی نسخه قدیمی بر روی آپدیت و بعد جایگزین کردن آپدیت جدید بجای قالب قبلی راهکاری غیر اصولی و غیر حرفه ای است.

در حقیقت شما نیازمندید هر نسخه آپدیت قالب خود را به همان شخص برنامه نویس مترجم قالب سپرده تا با در نظر گرفتن چنج لاگ های منتشر شده توسط طراح قالب، نسخه آپدیت شده قالب را بومی سازی نماید. که البته به اندازه بومی سازی اولیه قالب نیاز به صرف زمان و کار نیست و تنها بومی سازی گذشته قالب با توجه به روز رسانی های قالب، به روز رسانی می شود.

 

اما این جریان برای شما هزینه مضاعت در پی خواهد داشت و همواره در زمان ارائه هر نسخه آپدیت از قالب خود باید هزینه جداگانه ای پرداخت نمایید. در اینجا نقش وب سایت های خدمات دهنده ایرانی نظیر وب سایت دی بی اس تم مشخص می شود. در دی بی اس تم تیم برنامه نویس قالب ها با در نظر گرفتن چنج لاگ های منتشر شده برای آپدیت قالب ها، نسخه های جدید قالب را بومی سازی نموده و بدون هیچ هزینه اضافی در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

 

مشتریان دی بی اس تم و وب سایت هایی نظیر دی بی اس تم در ایران می توانند به آسانی و بدون دغدغه و نگرانی بابت بومی سازی آپدیت های قالب و هزینه های جانبی تحمیل شده، از قالب های حرفه ای کمپانی های برجسته جهانی استفاده نموده و از نپرداختن هزینه های اضافی لذت ببرند.

 


پشتیبانی نسخه بومی شده قالب های اورجینال

مبحث مهم دیگری که باید در زمان خرید قالب به آن توجه نمود بحث پشتیبانی طراح یا فروشنده قالب است. اگر طراح یا فروشنده قالب را می شناسید و از سطح کیفی پاسخ گویی او به مشتریان آگاه هستید که بسیار عالی است. اما اگر هیچ شناختی نسبت به شخص یا مجموعه مورد نظر ندارید، سعی کنید حداقل یکبار پیش از خرید از بخش پشتیبانی یا سایر راه های ارتباطی اقدام به برقرار ارتباط و طرح یک درخواست کنید تا میزان کیفی سطح پاسخگویی به درخواست های دریافتی را متوجه شوید.

 

نکته بعدی آنکه اگر قالب خود را قصد دارید از کمپانی های بزرگ خارجی یا از فروشگاه قالب تم فارست تهیه کنید، باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که هر گونه درخواست پشتیبانی با فروشندگان قالب خارجی باید با زبان انگلیسی مطرح شود. شما باید درخواست ها و پرسش های خود را با زبان انگلیسی با فروشنده یا طراح قالبی که خریده اید مطرح کنید.

اما اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید چاره چیست؟ در چنین شرایطی وجود فروشگاه های قالب و خدمات دهندگانی نظیر وب سایت دی بی اس تم پررنگ می شود. دی بی اس تم تنها وظیفه ارائه نسخه بومی و آپدیت های آتی قالب ها را بر عهده ندارد بلکه بخش پشتیبانی دی بی اس تم روزانه به ده ها تیکت پشتیبانی از مشتریان و کاربران سایت پاسخگو است.

 

در تاریخ نگارش این آموزش تعداد سفارشات ثبت شده در سیستم فروش جدید سایت دی بی اس تم از ۱۱ هزار سفارش فراتر رفته است و آمار به روز این رقم را می توانید همیشه در صفحه خانگی سایت مشاهده نمود. در حال حاضر در حدود ۱۰ هزار وبمستر در ایران قالب سایت یا فروشگاه خود را از دی بی اس تم تهیه نموده اند و پشتیبانی خود را از مجموعه دی بی اس تم دریافت می نمایند.

با در نظر گرفتن این موضوع که دی بی اس تم عرضه کننده قالب های کمپانی های بزرگی چون لئوتم، الگانت تمز، سی اس اس ایگنایتر، فاب تمز و غیره در ایران است و هیچ قالب ایرانی در حال حاضر بر روی سایت فروخته نمی شود، می توان جایگاه سایت های خدمات دهنده ای نظیر دی بی اس تم و سایت های مشابه که اورجینال و قانونی بدون زیر پا قرار دادن کپی رایت فعالیت می نمایند را دریافت.

 

شما نیز در زمان انتخاب و تصمیم گیری خود باید مسأله بسیار مهم پشتیبانی را در نظر بگیرید. فراموش نکنید حتی حرفه ای ترین کاربران نیز برای آشنایی کار با پنل تنظیمات و پیکربندی قالب های پیشرفته و ماژول های همراه شان و نیز گزارش مشکلات قالب، نیاز به آموزش و طرح پرسش و پاسخ از جناب فروشنده آن قالب خواهند داشت.

 


جمع بندی آموزش

در جلسه اول این آموزش، شما را با مفاهیم کلی و موضوعات عمومی انتخاب قالب مناسب آشنا ساختیم. هدف این جلسه ذهنیت سازی نسبت به گزینه های پیش روی کاربر در هنگام خرید قالب بود تا درک صحیحی نسبت به موضوعاتی که قبل یا پس از خرید با آن رو به رو خواهید شد ایجاد شود. در جلسه دوم تمرکز آموزش بر روی قالب و مسائل مهم در زمان بررسی کیفی قالب هاست.

برای مشاهده راهنمای انتخاب و خرید قالب پرستاشاپ و وردپرس – جلسه دوم کلیک کنید.

 

برچسب ها :