افزونه وردپرس مدیریت سطح دسترسی کاربران

افزونه وردپرس مدیریت سطح دسترسی کاربران

افزونه مدیریت سطح دسترسی کاربران وردپرس

امروزه نویسندگی در فضای مجازی به یک حرفه رسمی بدل شده و بسیار از وب سایت های اینترنتی بصورت موقت یا دائمی با یک یا چند نویسنده همکاری می کنند. همچنین سیاست های مدیریتی بسیاری از سایت ها بر پایه ثبت نام کاربران و جذب کاربر بنا نهاده شده است. با این حال وردپرس به صورت پیش فرض قابلیت کنترل سطح دسترسی اعضا و نقش های کاربری متفاوت را در اختیار مدیر سایت قرار نمی دهد. خوشبختانه این کاستی نیازی به نگرانی ندارد زیرا همچون بسیاری از موضوعات دیگر، در این زمینه هم در مخزن وردپرس افزونه های رایگان و فراوانی موجود است که امروز قصد داریم سه افزونه مدیریت سطح دسترسی کاربران و اعضای سایت را به شما معرفی نماییم.

 ‎

پیش از ادامه نیاز است که به یک نکته مهم اشاره کنیم. چرا ۳ افزونه؟ چرا ما یک افزونه را به عنوان بهترین و کاملترین معرفی نمی کنیم؟ دلیل این امر نیازهای متفاوت مدیران سایت های وردپرسی است. ما در این آموزش به ترتیب سه پلاگین وردپرس تست شده و مورد اعتماد در ۳ سطح ساده، متوسط و حرفه ای معرفی می کنیم تا هر شخص متناسب با محدوده نیاز خود، بهترین گزینه را بر روی سایت وردپرسی خود نصب نماید.

 ‎

 ‎

افزونه وردپرس Remove Dashboard Access

افزونه وردپرس Remove Dashboard Access

جلوگیری از دسترسی کاربران به پیشخوان وردپرس با Remove Dashboard Access

اگر شما صاحب یک وب سایت وردپرسی هستید که بر پایه عضویت کاربران بنا شده و همه روزه افرادی در سایت شما ثبت نام می کنند و مایل نیستید که این کاربران قادر به ورود به بخش پیشخوان / داشبورد وردپرس شما باشند، پلاگین وردپرس Remove Dashboard Access یک افزونه فوق العاده برای این کار است. افزونه Remove Dashboard Access طوری طراحی شده تا زمانی که کاربر آدرس wp-admin/ سایت شما را در مرورگر خود باز کرد، بصورت اتوماتیک به صفحه خانه سایت شما یا آدرسی که در تنظیمات این افزونه تنظیم کرده اید ارجاع داده شود. به این شیوه کاربر قادر به مشاهده بخش پیشخوان وردپرس شما نخواهد بود.

 

در تنظیمات این پلاگین شما می توانید تعیین کنید بجز نقش کاربری “مدیر” ، آیا ویرایشگر و نویسنده هم به پیشخوان وردپرس دسترسی داشته باشند یا خیر. همچنین می توانید تیک گزینه ویرایش پروفایل کاربری را فعال کنید تا کاربر با هر سطح دسترسی بتواند اطلاعات پروفایل حساب کاربری خود را در سمت مدیریت وردپرس سایت شما ویرایش کند.

صفحه رسمی افزونه بر روی مخزن وردپرس: Remove Dashboard Access

 

 

افزونه وردپرس User Role Editor

افزونه وردپرس User Role Editor

تنظیم سطح دسترسی کاربران به بخش های مختلف وردپرس با User Role Editor

وردپرس بصورت پیش فرض نقش های کاربری متفاوتی دارد. مدیر، ویرایشگر، نویسنده، مشارکت کننده و مشترک. و باز هم به صورت پیش فرض تنظیمات اولیه ای در ارتباط با سطح دسترسی هر نقش کاربری به بخش های مختلف پنل مدیریت و گزینه ها و امکانات وردپرس انجام شده است. با این حال بدون تردید تنظیمات پیش فرض کافی نیست و هر مدیر سایتی نیاز به شخصی سازی سطوح دسترسی اعضا در هر نقش کاربری دارد.

 

افزونه وردپرس User Role Editor یکی از بهترین افزونه ها برای انجام این وظیفه خطیر است. افزونه ای ترجمه شده به پارسی و کاملاً راستچین و البته خوش دست! کار با افزونه وردپرس User Role Editor آنچنان ساده است که ضرورتی به هیچ توضیحی نمی بینیم. کافیست افزونه را نصب کنید و از منوی کاربران بر روی زیر منوی تازه ایجاد شده ” ویرایشگر نقش کاربر” کلیک کنید. در صفحه باز شده در بالاترین قسمت صفحه می توانید نقش کاربری مورد نظر را انتخاب کنید (به عنوان نمونه نویسنده) و از تنظیمات این بخش با تیک زدن یا برداشتن تیک گزینه های مختلف، سطح دسترسی کاربران به قسمت های مختلف سایت را مدیریت کنید.

 

فقط باید به یک نکته حاشیه ای اشاره کرد که پس از ورود به این صفحه بر روی گزینه ” نمایش قابلیت‌ها در حالت قابل خواندن برای انسان ” کلیک کنید تا چک باکس های تنظیمات به شکل گزینه های ترجمه شده پارسی و قابل فهم برای همه بدل شوند. یکی از امکانات مفید این افزونه، قابلیت افزودن نقش های کاربری جدید به سایت وردپرسی شماست. اگر نیاز به نقش های کاربری جدیدی با سطوح دسترسی مورد نظر دارید، بر روی دکمه ” افزودن نقش ” کلیک کنید و یک نام به نقش کاربری اختصاص دهید (مثلاً کاربر VIP) و ذخیره کنید.

صفحه رسمی افزونه بر روی مخزن وردپرس: User Role Editor

 

 

تنظیم سطح دسترسی کاربران در وردپرس

تنظیم سطح دسترسی کاربران در وردپرس

کنترل کامل و تنظیم سطح دسترسی کاربران در وردپرس با افزونه Adminimize

با اطمینان کامل می توان اظهار کرد که افزونه وردپرس Adminimize قدرتمندترین و جامع ترین افزونه در مدیریت سطح دسترسی کاربران و حذف موارد غیر ضروری از دید کاربران است. این افزونه آنچنان کامل و جامع است که کنترل کامل بند بند تنظیمات، امکانات، صفحات و ویژگی های وردپرس و هر چیزی که به فکرتان میرسد و نمیرسد را در تنظیمات خود در اختیار شما قرار داده تا مدیریتی کامل بر روی سایت وردپرسی خود داشته باشید.

 

تفاوت عمده اول افزونه وردپرس Adminimize با افزونه های مشابه در کنترل بر روی جزئیات هر بخش از وردپرس است. مثلاً در افزونه های مشابه شما سطح دسترسی یک بخش از مدیریت را یا به کاربر  می دهید یا نمی دهید. اما در افزونه Adminimize  می توانید تک تک گزینه های یک بخش را مدیریت کنید. به عبارت دیگر، در حالی که به یک کاربر سطح دسترسی مشاهده یک بخش را می دهید، می توانید دقیقاً تعیین کنید در آن بخش چه موارد و گزینه هایی به کاربر نمایش داده شوند و چه مواردی خیر. هیچ کدام از افزونه های مشابه چنین سطح مدیریتی دقیقی در اختیارتان قرار نخواهند داد. تفاوت عمده دوم این افزونه با افزونه های مشابه در چک باکس هاست. در افزونه های مشابه چنانچه تیک گزینه ای فعال باشد، کاربر اجازه دسترسی به آن بخش را خواهد داشت اما در افزونه Adminimize مراقب باشید که روال معکوس است. شما با تیک زدن هر گزینه برای هر نقش کاربری، اجازه مشاهده و دسترسی آن بخش را از کاربر صلب خواهید کرد.

 

تنظیمات پلاگین وردپرس Adminimize طوری طراحی شده است که متناسب با افزونه هایی که بر روی سایت وردپرسی خود نصب کرده اید توسعه یابد. یعنی اگر بر روی وردپرس خود به عنوان نمونه افزونه وردپرس سئو و یا هر افزونه دیگری را نصب کرده باشید، در تنظیمات افزونه Adminimize خواهید دید که می توانید سطح دسترسی به تنظیمات سایر افزونه ها را جدای از هم تنظیم کنید. مهمترین نکته ای که می توان در خصوص این افزونه اشاره کرد، کمی پیچیده بودن کار با آن است. طراحان افزونه های مشابه سعی کرده اند با طراحی های ساده و کاربر پسند، مدیریت تنظیمات را بسیار ساده و جذاب جلوه دهند اما تمام تمرکز و هدف تیم برنامه نویس افزونه Adminimize بر روی امکانات این افزونه قدرتمند بوده و باید گفت برای کار با این افزونه نیاز است کمی بیشتر زحمت بکشید و البته کمی انگلیسی بدانید چون مدیریت این افزونه عظیم در تاریخ نگارش این اموزش ترجمه نشده است.

 

به عنوان آخرین نکته باید گفت زمانی که وارد تنظیمات این افزونه می شوید، در بالاترین بخش این صفحه کادر سفید رنگی به نام MiniMenu تعبیه شده که بخش های اصلی تنظیمات درون صفحه را طبقه بندی نموده است. با کلیک بر روی هر گزینه می توانید مستقیماً به آن بخش رفته و تنظیمات مربوط به آن بخش را اعمال نمایید.

صفحه رسمی افزونه بر روی مخزن وردپرس: Adminimize

 

 

جمع بندی آموزش

در این آموزش سه افزونه با تنظیمات ساده، متوسط و پیشرفته برای کنترل سطح دسترسی کاربران سایت های وردپرسی به شما معرفی شد تا متناسب با نیاز خود از آن ها بهره بگیرید. ما تلاش کردیم برای نگارش این آموزش، افزونه های متعددی را نصب و تست کرده تا بهترین ها را پیدا و مشخص نماییم. با این حال باید گفت که مخزن وردپرس دریایی است از افزونه های متعدد شناخته شده و نشده و همیشه جستجو در این بخش می تواند سریع ترین راه برای دستیابی به بهترین نتایج باشد. در ارتباط با موضوع این آموزش، ده ها افزونه مشابه در مخزن وردپرس موجود است که در بررسی های ما باقی افزونه ها یا عملکرد نامطلوب داشتند یا در یک سطح مساوی اما با تنظیمات سخت تر و مدیریت ترجمه نشده بودند. از این رو از معرفی افزونه های بیشتر خودداری نمودیم. شما می توانید دانش و تجربیات خود را در بخش دیدگاه های این آموزش با دیگران به اشتراک بگذارید.